مناسبتی

به مناسبت سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی

دوران تحصیل علی صیاد شیرازی از دبستان تا دبیرستان در شهرهای مشهد، آمل، گنبد کاوس و تهران سپری شد. علی در تمام دوران تحصیل از شاگردان ممتاز بود.

سال ۱۳۴۳ وارد دانشگاه افسری شد چند سال بعد با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شد و به انجام وظیفه مشغول شد.

در همین سال برای طی دوره مقدماتی توپخانه عازم اصفهان شد. با اتمام دوره مقدماتی، مدتی در مناطق غرب کشور در مشاغل افسر دیده بان توپخانه و معاون آتشبار و فرمانده آتش بار، در تبریز و سپس لشکر ۸۱ کرمانشاه به خدمت خود ادامه داد. سال ۱۳۵۰ با دخترعمویش ازدواج کرد.

و زندگی مشترک خویش را با دختری باحجاب و مؤمنه آغاز کرد. در همین سال برای گذراندن دوره آموزشی زبان انگلیسی به تهران آمد و پس از پایان دوره و جدیت در تحصیل، سرانجام خود از استادان زبان انگلیسی شد.

هجرت به آمریکا

سال ۱۳۵۳ همراه با یکی از همکاران خویش به آمریکا رفت و یک دوره کوتاه هواسنجی را در این کشور گذراند. و به عنوان نفر ممتاز دوره از میان دانشجویان ۱۵ کشور جهان معرفی شد. پس از بازگشت از آمریکا به عنوان استاد، در مرکز توپخانه اصفهان مشغول فعالیت شد.

پایبندی به دین

زندگی شهید صیاد شیرازی از همان ابتدای جوانی با معارف دینی توام بود او از جلسات مذهبی استقبال می کرد و در آنها حضور فعال داشت. او حتی در زمانی که در آمریکا بود، مثل یک طلبه دینی با شجاعت بسیار با آنان درباره اسلام، خانواده و تشیع بحث می کرد. وی همواره به احکام دین عمل می کردو سخت به مسائل شرعی پایبند بود.

قبل از انقلاب با اینکه فضای جامعه آلوده بود، اما صیاد شیرازی هیچ گاه به دام این آلودگی ها نیفتاد بلکه برعکس سعی می کرد دیگران را نیز از گرفتار شدن در دام های تباهی و فساد بر حذر دارد و در این راه به نحو چشمگیری موفق بود.

شروع مبارزات

سال ۱۳۵۶ به فکر تشکیل شبکه های پنهانی مبارزه در ارتش افتاد… هدف این شبکه سازماندهی و تشکیل نیروهای مسلمان در پادگان ها بود. به همین جهت به شدت تحت مراقبت قرار گرفت. اما همچنان به صورت مخفیانه به کارهای مذهبی می پرداخت.

سرانجام به علت حمایت وی از نیروهای انقلابی بازداشت شد، پس از مدت بسیار کوتاهی و با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد شد.

اولین ماموریت

صیاد شیرازی موفق شد با درایت خاصی پادگان نظامی اصفهان، با همه نیروها و تجهیزاتش را در خدمت انقلاب درآورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صیاد شیرازی همواره با جدیت و اخلاص و سخت کوشی در خدمت انقلاب اسلامی و مردم مسلمان ایران بود.

این شهید، در بحبوبه غائله سال ۵۸ ضد انقلاب کردستان، به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در کنار دوستان سپاهی اش نیروی مشترکی را تشکیل داد و به نحو شایسته ای امر پاکسازی منطقه غرب کشور از لوث وجود اشرار ضد انقلاب به انجام رسانید. وی به پاس دلاوری هایش در آزادسازی غرب کشور از چنگال ضد انقلاب به درجه سرهنگی مفتخر شد.

سمت فرماندهی

در مهرماه ۱۳۶۰ به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع، از سوی امام خمینی (رحمة الله علیه) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و در این سمت، فرماندهی نیروهای ارتش اسلام را در عملیات های پیروزمندانه ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس بر عهده داشت.

در سال ۱۳۶۵شمسی به نمایندگی حضرت امام در شورای عالی دفاع منصوب شد و هرجا که لازم بود وارد میدان مستقیم جنگ می شد.

پس از رحلت امام (رحمة الله علیه) و تشکیل ستاد کل فرماندهی کل قوا به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری به سمت “معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح” منصوب شد.

شهید صیاد شیرازی در سال ۱۳۷۲ با حکم فرمانده کل قوا به سمت “جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح” منصوب شد. و ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید سعید غدیر با حکم مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری نائل آمد.

شهادت به دست منافقین

بعد از اخذ درجه سرلشکری در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸، چند روز بعد در ۲۱ فروردین، ساعت شش و 45 دقیقه صبح هنگام خروج از منزل به دست عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به شهادت رسید و به آرزوی دیرینه اش نائل گشت. یکی از منافقان در لباس رفتگر به بهانه تحویل دادن نامه به ایشان، با شلیک گلوله وی را به شهادت رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا