مناسبتی

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در ماه رمضان

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در ماه رمضان

چگونه در روزهای داغ رمضان تشنه نشویم

چه بنوشیم ؟

روزه داری و گرسنگی باعث افزایش حرارت بدن و تولید بیشتر صفرا می شود. افزایش حرارت و صفرا پیامدهایی مانند عطش در پی خواهد داشت.

بدیهی است کسانی که بدن کم آب تری دارند (افراد لاغر و به ویژه لاغر های گرم مزاج) نسبت به این مشکلات حساس ترند و به همین دلیل باید مراقبت بیشتری داشته باشند . از بهترین روش ها برای رفع تشنگی ، استفاده از خوراکی هایی است که طبع خنک یا سردی دارند و به اصطلاح ضد صفرا بوده و حرارت کبد را فرو می نشانند:

شربت عسل و آب لیموی طبیعی

چنان چه بین افطار تا سحر دو یا سه لیوان از این شربت گوارا را مصرف کنید، رطوبت کافی برای بدن تامین می شود و کمبود آب بدن و افزایش حرارت و غلبه تشنگی در اثر روزه داری پیش نخواهد آمد.

شربت لیمو

مقداری شکر (سرخ) را در ظرفی ریخته به اندازه ای آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید تا رویش را بگیرد. سپس 24 ساعت در ظرفی دربسته و دمایی معمولی نگهداری نمایید و سپس، صاف کرده با قدری دیگر آب لیمو ترش تازه ، قوام بیاورید . این مایه شربت را در هنگام مصرف با آب رقیق کرده بنوشید.

شربت خاکشیر

از بین نوشیدنی ها ، شربت خاکشیر جایگاه ویژه ای دارد. این نوشیدنی از قدیم در فصل گرما و برای مقابله با تشنگی به کار می رفته است.

اضافه نمودن چند قطره اب لیمو ترش تازه تاثیر شربت خاکشیر را افزایش می دهد.

شربت سکنجبین

دو واحد شکر سرخ ، دو واحد عرق نعناع و یک واحد سرکه انگور خانگی را با پنج قسمت آب مخلوط کنید و افطار و سحر نصف لیوان آن را با نصف لیوان آب میل کنید. برای خنک شدن بیشتر این شربت ، می توانید به جای آب از عرق کاسنی استفاده کنید و به هنگام نوشیدن ، کمی تخم خرفه هم اضافه کنید.

شربت آب غوره و رب انار

سه واحد آب غوره بی نمک را با دو واحد رب انار خانگی مخلوط کرده چند دقیقه جوشانده در جای خنک نگهداری کنید. از این مخلوط هر شب سه قاشق غذا خوری تا نصف استکان را با یک استکان آب مخلوط و میل کنید.

آب غوره طبیعی

کسانی که طبع بسیار گرمی دارند؛ می توانند به هنگام سحر ، کمی آب غوره را با آب مخلوط نموده و میل کنند (به ویژه پس از خوردن غذاهای چرب )

تخم گشنیز و آب غوره

کسانی که در طول روز بدنشان داغ شده دچار عطش شدید می شوند می توانند هر شب یک قاشق مربا خوری پودر تخم گشنیز را در یک استکان آب غوره بی نمک ریخته ، آن را در یخچال گذاشته و سحر آن را صاف و کم کم میل کنند.

عرقیات با طبع سرد

عرق کاسنی و شاتره را به نسبت مساوی مخلوط کنید و در یخچال گذاشته در فاصله افطار تا سحر به جای آب خوردن مصرف کنید این کار ، تشنگی طول روز را بسیار کم می کند.

فقط آب

اگر شما هم از آن دسته آدم هایی هستید که آب را بهترین نوشیدنی برای رفع عطش می دانند و می گویید هیچ چیز جای آن را نمی گیرد ، باید برای ذخیره سازی این مایع حیاتی در بدن با این تدابیر آشنا باشید:

  • اضافه کردن اندکی آب لیموی تازه برای طعم دار کردن آب بسیار مؤثر است.
  • وقت خاص افطار و سحر به هیچ وجه زمان مناسبی برای ذخیره سازی آب نیست. بهترین وقت ، فاصله زمانی بین افطار و سحر است . آن هم به تدریج و آرام آرام.
  • نوشیدن آب زیاد در وعده سحری ، نه تنها به رفع تشنگی کمک نمی کند بلکه موجب رقیق شدن شیره معده و اخلال در هضم غذا می شود.
  • تاکید می کنیم که بسیاری از میوه ها ، شیر و حتی سوپ هم حاوی مقادیر بسیار بالای آب هستند و می توانند تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز بدنتان باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا