مناسبتی

محبت اهل بیت رمز میان شیعه و اهل سنت

یکی از آموزه های مهم قرآن کریم، مسأله وحدت است. چناچه در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران به این مطلب اشاره شده است: «نعمت خدا بر خویشتن را به یاد آرید، آن گاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس میان دل های شما الفت و مهربانی انداخت تا به لطف او برادران هم شدید.» همه مسلمانان، فرهنگ مشترکی دارند و از جهان بینی یکسانی برخوردار هستند. همه آنان خدای یکتا را می پرستند و به نبوت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ایمان دارند. کتاب همه قرآن و قبله همه آنان کعبه است. مسلمانان با هم و مانند هم حج میگزارند و مانند هم نماز می خوانند و روزه می گیرند و جز در اموری جزئی، اختلاف چندانی ندارند و این اختلاف جزیی نباید مانعی برای همدلی و وحدت بین مسلمانان باشد. یکی از موضوعات مهم میان مذاهب اسلامی، محبت اهل بیت پیامبران است؛ چنان چه در بسیاری از منابع اهل سنت به آن اشاره شده و حتی آن را فصل مشترکی بین خود و شیعیان دانسته اند. در این میان نفوذ معنوی امام هشتم شیعیان، حضرت رضا علیه السلام بر قلوب مردمان اهل سنت بر کسی پوشیده نیست. در مدح و منقبت این امام هُمام اشعار ارزشمندی توسط علمای سنی سروده شده است. به همین خاطر در روزهایی که منتهی به ولادت این امام شیعه وخواهر گرامی شان حضرت معصومه سلام الله عليها می باشد، با ماموستا پژمان شیری، امام جمعه و جماعت کامشگران از توابع شهرستان قروه از خطه کردستان به گفت وگو نشستیم، تا بار دیگر از وحدت بگوییم و دل هامان را با وجوه مشترک، پیوند بزنیم.

در ابتدا بگویید با توجه به گفته امام شافعی «اگر محبت اهل بیت باعث شود مرا رافضی بخوانند، من اولین رافضی هستم» دیدگاه اهل تسنن درباره جایگاه اهل بیت پیامبر اسلام چگونه است؟

خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر و خاندان او فرموده است:

«انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا؛ خداوند می خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» تقریبا همه تفاسیر اهل سنت در کنار بیان نظرات دیگر در شان نزول آیه تطهیر روایاتی نقل کرده اند که اهل بیت پیامبر را حضرت على علیه السلام حضرت زهرا عليها سلام امام حسن علیه السلام و امام حسين عليه السلام می دانند.

برای نمونه می توان به تفسیر فخر رازی، تفسیر ابن ابی حاتم و تفسیر محمدبن جریر طبری اشاره کرد. صحابه جلیل القدر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، ابوسعید الخدری در روایتی آورده است که پیامبر(ص) فرمود: «قسم به آن که جانم در ید قدرت اوست، اگر فردی، عضوی از ما اهل بیت؛ یعنی رسول الله، فرزندانش، همسرانش، عموزادگان، عمه زادگان، دایی زادگان، خویشاوند نسبی و سببی ایشان که اهل ایمان بودند را دشمن بدارد، خداوند او را در آتش جهنم سرنگون می کند.» از نگاه اهل سنت، اهل بیت پیامبر گرامی اسلام از جایگاه معنوی ویژه ای برخوردارند. در این میان امام محمد بن ادریس شافعی نیز حجت را بر همگان تمام کرده و سروده است: «ای اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله محبت شما فرضی است از جانب خداوند که در قرآن نازل فرموده و همین افتخار بزرگ برای شما کافی است، کسی که بر شما درود نفرستد، نمازش درست نیست.»

امام شافعی به حضرت على علیه السلام عشق می ورزید و می گفت: «در علی چهار خصلت بود که اگر یکی از آنها در شخصی پیدا شود، مستحق تکریم و احترام است، و آن زهد، علم، شجاعت و شرافت است.» یکی از موضوعاتی که در آثار شافعی بسیار دیده می شود و تأکید زیادی بر آن دارد، برتری اهل بیت علیهم السلام و محبت آنان است. او در حج و مناسک منی، در حالی که دشمنان اهل بیت نیز حضور داشتند و بیم خطر برایش بود، با این سروده، محبت خود را نسبت به اهل بیت علیهم السلام اعلام کرد: «ای سوارگان بر شنزارهای منی، سواره بمانید و به نشستگان دره ها و بلندی ها خبر دهید. به زائرانی که سپیده دمان به مانند رود خروشان فرات به سوی منی سرازیر می شوند، بگویید: اگر محبت اهل بیت رفض و کفر است، جن و انس بدانند که من رافضی هستم.»

بیشترین احادیثی که بین علمای اهل سنت رایج است، مربوط به کدام یک از امامان شیعه علیهم السلام است؟

ما از همه ائمه علیهم السلام احادیثی داریم، اما بیشترین احادیث مربوط به امام صادق عليه السلام است؛ چرا که امام ابوحنیفه شاگرد امام جعفرصادق علیه السلام بودند. امام ابوحنیفه مرجع مذهبی اهل سنت است و در مکتب امام جعفرصادق علیه السلام تلمذ کرده است.

مولانا خالد نقشبندی از علمای کرد اهل تسنن، بارگاه امام رضا علیه السلام را از انوار قدسی رحمانی، و پرتو نور آن به محبان را، هدیه خدا به خراسان بیان می کند. از ارادت مردم کردستان نسبت به اهل بیت پیامبر علیهم السلام به خصوص امام رضا علیه السلام القالب و زیارت ایشان بگویید، علاقه بزرگان اهل سنت به خاندان پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت آن حضرت انکارناپذیر است و اشعاری هم که در مدح امامان سروده شده است دلیل این ادعاست. شعرای کرد اهل سنت، به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام ارادت ویژه دارند؛ به خصوص مولانا خالد نقشبندی شهروزی که از اکابر و اعاظم علمای اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ نامدار طریقه نقشبندیه هستند. او شیفته و شیدای نبی مکرم اسلام و اهل بیت گرامی ایشان است و در جای جای آثار علمی و ادبی خود عمق ارادت و اخلاصش را نسبت به ساحت نورانی و الهی خاندان گرامی پیامبر صلی الله عليه و آله ابراز داشته و قصیده معروف ایشان در رثای امام رضا علیه السلام و زیارت آستان مقدس آن حضرت سروده شده است. عشق و احترام به امام رضا علیه السلام مانند دیگر ائمه بزرگوار در دل مردم اهل سنت جای دارد. حتی حضور بیرق متبرک ایشان با استقبال بی نظیری از سوی مردم مواجه شد و به آن افتخار می کنیم. مردم اهل سنت، این امام رئوف را با حدیث سلسلة الذهب شناختند. راویان این حدیث همگی از امامان معصوم هستند که نسل به نسل به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، حضرت جبرئیل و خداوند می رسد. امام رضا علیه السلام تنها محبوب شیعیان نبوده، بلکه مردم اهل سنت نیز، ارادت خاصی به ایشان دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا