مناسبتی

نسل کشی از نوع محاصره

غیرت یکی از بزرگ ترین موهبت های الهی و از والاترین خصلت های انسانی و اخلاقی است. این ویژگی زندگی انسان را سرشار از عزّت و کرامت می کند و جامعه بشری را در مقابل ظلم و بی عدالتی به جنبش وا می دارد. در سال 22 هجری در دوران حکومت معتصم عباسی، پادشاه روم شرقی به سرحدات اسلامی حمله کرد. او در اقدامی وحشیانه، اهالی مسلمان شهرهای «مَلَطیَه» و «زِبَطرَه» از شهرهای ترکیه فعلی را از دم تیغ گذراند؛ و چند هزار نفر از آن ها، از جمله شمار زیادی از زنان مسلمان را اسیر کرد. در آن میان زن مسلمانی فریاد برآورد: «معتصم به دادم برس! معتصم به دادم برس!» این خبر در حالی به معتصم رسید که وی در دارالخلافه اش در بغداد بر تخت نشسته بود. معتصم با شنیدن این فریاد استغاثه و طلب کمک، لبیک لبیک گویان بی درنگ از جایش برخاست. سخت بی قرار و پریشان شد و فرمان بسیج عمومی برای جنگ با دشمن رومی را صادر کرد.

تاریخ نظایر بسیاری از این قبیل اقدامات غیرتمندانه را از گذشته پر افتخار مسلمانان در سینه اش ثبت کرده است. بدیهی است که این قبیل اقدامات، در روزگاری اتفاق می افتاد که غیرت اسلامی در سینه ها موج می زد و سران و دولتمردان جهان اسلام، و وزیران و لشکریان آن ها در قبال عزّت و شرف هر فرد مسلمانی احساس مسئولیت می کردند؛ و دفاع از یک زن مظلوم و درمانده، وظیفه اسلامی و انسانی مهمی تلقّی می شد. جهانیان شاهدند که مردم مظلوم فلسطین در غزه، پس از مقاومت دلیرانه در جنگ ویرانگر و 22 روزه غزه، نزدیک به دو سال است که توسط دولت متجاوز و غاصب صهیونیستی در محاصره ای همه جانبه قرار دارند. دولت صهیونیستی همه راه های زمینی، دریایی و هوایی برای دستیابی آن ها به مواد غذایی و دارویی، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی و… را بسته است و دولت ها و سازمان های مدعی حقوق بشر، قدمی برای شکستن این محاصره ضد بشری بر نمی دارند.

به تعبیر اندیشمند فقید، علامه سید ابوالحسن ندوی، خباثت پیشگان دنیا کاملاً درک کرده بودند که تعدی و تجاوز به مسلمانان غریب و تنها، مانند شوراندن شیران و انگشت گذاشتن در لانه زنبورهای خشمگین است و تا آن ها انتقام نگیرند آرام نمی شوند. متجاوز در خشکی و دریا، راه فراری از دست شان ندارد. این در حالی است که لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان ارشد سابق دیوان بین المللی کیفری، ضمن تأیید نسل کشی فلسطینی ها توسط اسرائیل، صراحت برخی مقامات اسرائیلی در ابراز نیت خود درباره کشتار فلسطینی ها را به باد انتقاد گرفت: «ارتش رژیم صهیونیستی، وقتی که مردم نوار غزه را محاصره می کند این مسأله خود نسل کشی است و بسیاری از مقامات این رژیم نیت های نسل کشی خود را ابراز کرده اند.»

مردم فلسطین و غزه از مدعیان دروغین حقوق بشر و از دشمنان اسلام انتظاری ندارند؛ ولی همواره منتظر حمایت و یاری اهل ایمان و حق طلبان هستند: «اگر از شما در (کار) دین یاری خواستند، بر شماست که (آنان را) یاری کنید.» (انفال:72) این شرایط می طلبد که مصلحان و احیاگران بپاخیزند و توده ها را بیدار کنند، جوانان غیور به خود آیند و دست از غفلت و تأثیرپذیری از بیگانگان بردارند و هوشیارانه گام بردارند، دلسوزان جهان اسلام به یاری مظلومان بشتابند و نگذارند غیرت دینی به طور کلی مدفون شود و احساس مسئولیت بمیرد، و اجازه ندهند قداست و کرامت انسانی پایمال شود و طاغوتیان و متجاوزان بیش از این بر گرده مظلومان برقصند و روزبه روز دلیرتر و جسورتر شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا