مناسبتی

پاپ کورن | میان وعده ای سالم

پاپ کورن یا ذرّت بو داده یکی از تنقلات سالم در سراسر دنیا محسوب می شود که طی حرارت بالا به دانه های ذرّت به دست می آید، به این ترتيب آب موجود در دانه های ذرّت بخار می شود و پوسته آن به اصطلاح می ترکد، از قدیم پاپ کورن را با نمک مزه دار می کردند اما به تدريج انواع شیرین، کاراملی و کره ای آن نیز وارد بازار شده.

تاریخچه پاپ کورن

گرچه از زمان رواج مصرف «پاپ کورن»، مدت زمان زیادی نمی گذرد اما جالب است بدانید این خوراکی از ۳۶۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) در مکزیک مورد استفاده قرار گرفته بود. آنچه از متون تاریخی برمی آید اینکه مزرعه دار ثروتمندی به نام «گونزولاکوآدِر» را باید نخستین فردی دانست که «پاپ کورن» تهیه کرد. وی روزی مقدار مازاد ذرت مصرفی را روی زمین پهن کرده بود تا در مجاورت گرمای خورشید خشک شود که پس از مدتی متوجه صدای بازشدن دانه های ذرت شد. بامزه کردن این دانه های پف کرده، از طعم دلچسب آن لذت برد و تصمیم گرفت آنها را به فروش برساند. بعدها یک قناد آمریکایی توانست دستگاهی را ابداع کند که دانه های ذرت را با فشار بخاربه «پاپ کورن» تبدیل می کرد.

روش تهیه پاپ کورن

کمتر کسی است که تمایلی به خوردن «پاپ کورن» نداشته باشد؛ آن هم با این تنوع زیاد در مورد چاشنی ها و طعم دهنده های آن. معمولاً کودکان علاقه زیادی به این خوراکی دارند و خوشبختانه از آن جا که جزو تنقلات سالم محسوب می شود، می توان با خیال راحت تری در برنامه غذایی آنها گنجاند. با این روش درهر مکانی و با کمترین امکانات میتوانید پاپ کورن تهیه کنید. یک قابلمه ضخیم با درپوش، ابزار کار شماست که بهتر است درب آن سوپاپ داشته باشد تا بخار خارج شود و دانه ها خیس نشود. ۳ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. پس از گرم شدن روغن، یک دانه را در آن بیندازید و اگر کاملا ترکید، روغن کاملاً داغ و آماده است. حالا حدود نصف لیوان ذرت را در قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید. به آرامی قابلمه را تکان دهید تا ذرت ها نسوزد. زمانی که همه ذرت ها به شکل پاپ کورن، درآمد از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن با چاشنی دلخواه، میل کنید.

مزه دار کردن پاپ کورن

نمک، پرطرفدارترین چاشنی «پاپ کورن » است که باید اواخر حرارت دادن دانه های ذرت، کاملا روی آنها پاشیده شود. البته می توان همراه با نمک مقداری فلفل، کاری یا زیره نیز اضافه کرد. همچنین در صورت تمایل به مزه شیرینی، شکر نیز جایگزین مناسبی است. اگر مایل به طعم ترشی هستید نیز پس از آماده شدن «پاپ کورن» کمی آبلیمو یا سرکه را روی آنها بپاشید و چند دقیقه داخل فر بگذارید. به این روش می توانید پودر پنیر پیتزای رنده شده خشک همراه با پودر سیر یا موسیر نیز روی «پاپ کورن» آماده شده بریزید و پس از بیرون آوردن از فرطعم بی نظیر آن را تجربه کنید.

پاپ کورن مزه دار شده - امین یاوران
پاپ کورن مزه دار شده – امین یاوران

«پاپ کورن» کاراملی را نیز می توان به راحتی در منزل تهیه کرد. در این صورت، در یک قابلمه مقداری روغن بریزید که به آن را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بالا بگذارید تا روغن کاملا داغ شود. زمانی روغن داغ است که اگر یک دانه ذرت را درون آن بیندازید کاملاً پف کند. در این زمان دانه های ذرت را در روغن بریزید و سریع دانه ها را هم بزنید تا همه دانه ها آغشته به روغن شود. سپس در قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید. در مرحله آخر پخت؛ زمانی که دانه های ذرت شکفته شد، یک قاشق مرباخوری کره ذوب شده و کمی شکر به آنها اضافه کنید و هم بزنید تا همه دانه ها به خوبی آغشته شود. قابلمه را از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن میل کنید.

خواص پاپ کورن

«پاپ کورن» نه تنها یک میان وعده خوشمزه و مقرون به صرفه است بلکه از نظر ارزش تغذیه ای نیز می توان آن را جزو تنقلات مفید دانست؛ اما فواید مصرف این ماده غذایی عبارت است از خوراکی سرشار از پروتئین؛ هرگرم ذرت بوداده حاوی مقدار بیشتری پروتئین و فسفر نسبت به یک گرم چیپس است. همچنین گرچه شاید عجیب به نظر برسد، «پاپ کورن» آهن بیشتری نسبت به اسفناج دارد.

میان وعده ای کم کالری

ذرت بوداده برخلاف تصور، خوراکی پرکالری نیست و یک لیوان آن تنها ۳۰ کیلوکالری دارد که در واقع یک پنجم همین مقدار چیپس است. از طرفی مقدار فیبرهای سرشار آن باعث احساس سیری سریع می شود زیرا مانع از ترشح گِرلین؛

پاپ کورن خانگی - امین یاوران
پاپ کورن خانگی – امین یاوران

هورمون محرک احساس گرسنگی می شود. از همین رو پاپ کورن را می توان میان وعده مناسبی بین وعده های غذایی دانست. البته علاوه براین، دانه های پاپ کورن حاوی ذرات هواست که در مقابله با ولع خوردن و گرسنگی طی دوران رژیم های غذایی تأثیر مثبت دارد.

منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

نتایج مطالعات نشان میدهد که، میزان آنتی اکسیدان های موجود در دانه های ذرت با میوه ها و سبزیجات قابل مقایسه است. همچنین مشخص شد غلات منبع غنی از اسید فنولیک هستند که یکی از مؤثرترین آنتی اکسیدان هاست و بدن راحت تر می تواند آنها را هضم و جذب کند. از طرفی «پاپ کورن» حاوی مقدار زیادی پلی فنول است که عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و مانع تأثیر رادیکال های آزاد می‌شود که زمینه ساز بروز انواع سرطان ها هستند.

غله ای سرشار از فیبر

ذرت دانه ای سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هاست. از نظر مقدار فیبرها می توان گفت که یک لیوان «پاپ کورن» 3/1 گرم فیبردارد و فیبرهای فراوان موجود در این خوراکی نقش مهمی در عملکرد مطلوب سیستم گوارشی دارند. فیبرها ترکیباتی هستند که حرکات روده ای را تنظیم می کنند و مانع از یبوست می‌شوند. همچنین التهابات شکمی را کاهش می دهند.

تنظیم کننده کلسترول خون

فیبرهای طبیعی «پاپ کورن» عروق خونی را پاکسازی می‌کند و با بهبود جریان خون، کلسترول بالا را کاهش می دهد. ذرت یکی از بهترین خوراکی ها برای سیستم قلبی- عروقی است و در کاهش زمینه ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی مؤثراست. کاهنده قندخون؛ فیبرهای موجود در «پاپ کورن» برای بیماران دیابتی نیز توصیه می شود زیرا مقدار فراوان فیبرها در بدن باعث تنظیم میزان قند خون در بدن می شود. البته این تأثیرات زمانی خواهد بود که به «پاپ کورن» ، شکر اضافه نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا