سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

اهمیت تفکر و تدبر در سیره و گفتار پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام

قرآن کریم و احادیث، انسان ها را به تفکر فرا خوانده اند. در قرآن، اندیشیدن از اوصاف خردمندان به شمار آمده است. تفکر و تدبر در امور از جمله ویژگی‌های ممتازی است که در سیره و گفتار نبی خاتم و ائمه اطهار علیهم السلام از جایگاه و تجلی خاصی برخوردار بوده، نمودی آشکار و بارز در زندگی آن حضرات علیهم السلام داشته است، به گونه‌ای که سیره و منطق عملی وایشان پیوسته بر تفکر و تدبر در همه امور استوار بود.

تفکر و تدبردر کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

رسول خدا صلی الله عليه و آله می فرماید: ای ابن مسعود! هرگاه خواستی کاری کنی از روی دانش و خرد باشد و از کار بدون تدبر و دانش بپرهیز، چرا که خدای جلیل می فرماید: [در سوگندهای خود] مانند آن زن نباشید که بافته اش را پس از آن که محکم می کرد از هم می گسست و رشته رشته می کرد.

همچنین می فرماید: دو رکعت نماز سبک با تدبر از  نماز در تمام شب بهتر است؛ و باز می فرماید: نشانه خردمند این است که هرگاه خواست سخن بگوید تدبر  می کند؛ اگر مفید بود سخن می گوید و سود می برد و اگر  زیانبار بود خاموشمی شود و در امان و سلامت می ماند.

تدبر کن

به فرموده امام صادق علیه السلام: فردی نزد رسول خدا صلی الله عليه و آله آمد و عرض کرد ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من کن. آن حضرت سه بار از او پرسید: اگر سفارشی کنم انجام می دهی؟ آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری، ای رسول خدا ! حضرت رسول صلی الله عليه و آله فرمود: به تو سفارش می کنم که هرگاه خواستی کاری انجام دهی درباره سرانجام آن تدبر کن؛ اگر مایه رشد و هدایت بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز.

تدبر در عبادات

امیر مؤمنان عليه السلام فرمود: آگاه باشید! عبادتی که در آن تفکر نباشد سودی ندارد؛ نیز می فرماید: آگاه باشید. اگر در قرائت قرآن تدبر نباشد سودی ندارد همچنین آن حضرت در وصیت به محمد بن حنفیه می فرماید: هر کس در کارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار می دهد و تدبیر پیش از عمل تو را از  پشیمانی ایمنی می بخشد.

تفکر درباره پروردگر

ابن کوّاء از امیرمؤمنان سلام الله علیه درباره ویژگی های اسلام پرسید. آن حضرت فرمود: خدای متعالی اسلام را تشریع کرد و آن را پوششی برای عاقبت اندیشان و[سبب] فهم تیزبینان قرار داد ؛ نیز فرمود: برترین عبادت اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.

امام رضا علیه السلام می فرماید: عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست، عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است.

تدبر و تدبیر در امور

رسول خدا صلی الله عليه و آله به شخصی می فرماید: سفارش می کنم هر گاه خواستی کاری انجام دهی به سرانجام آن بیندیش؛ اگر مایه رشد بود آن را انجام بده و اگر مایه فساد و تباهی بود آن را رها کن، همچنین آن حضرت می فرماید: خدای متعالی دوست دارد هر یک از شما وقتی کاری می کند آن کار  را محکم و استوار سازد.

امیر مؤمنان سلام الله علیه می فرماید: استواری زندگی به برنامه ریزی نیکو و سنجه آن دوراندیشی نیکوست.

امام صادق علیه السلام می فرماید: سه چیز فرد را از دستیابی به مقامات عالی باز می دارد: کوتاهی همت، کم تدبیری [چاره جویی] و ناتوانی در اندیشه ؛ نیز درباره تدبير سلمان فارسی می فرماید: او هزینه یک سال را از درآمدش جدا می کرد تا درآمد سال بعد فرا رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا