مناسبتی

میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه علیهاسلام و روز دختر بر شما مبارک باد

فهرست مطالب

الگوی پاکی و کرامت

به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه (س)

دخترک به کش صورتی در دستش نگاه می‌کند؛ با دو انگشت اشاره و سبابه دو گیلاس قرمز شیشه‌ای وصل به کش را لمس می‌کند و لبخند می‌زند؛ پیروزمندانه به سمت مادرش می‌دود، کش سر را به او نشان می‌دهد و می‌گوید: «خانمه گفت دخترم روزت مبارک و این رو به من داد!»

حضرت معصومه (س) ، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) هستند. ایشان اول ماه ذی‌القعده 173 هجری، در مدینه منوره چشم به جهان گشودند. در زمان تولد ایشان، پدر بزرگوارشان به دستور هارون عباسی، به زندان منتقل شدند و به همین سبب تحت تربیت امام رضا (ع) پرورش یافتند. روایت است که امام رضا (ع) ایشان را «معصومه» خطاب می‌کردند و جدشان امام صادق (ع) قبل از تولد ایشان، او را به «کریمه اهل‌بیت» ملقب نمودند؛ علت این نامگذاری‌ها از طرف امامان معصوم (ع)، به دلیل علم، حکمت و پاکی‌ این بانوی مطهره بوده است. ایشان برترین دختر امام کاظم (ع) بوده‌اند و در میان فرزندان موسی‌بن‌جعفر (ع)، پس از امام رضا (ع)، کسی هم‌پای‌شان نیست.

این خانم بزرگوار، تنها غیرمعصومی هستند که زیارت‌نامه مخصوص به خود و نقل شده از جانب معصوم دارند. علاوه بر زیارت‌نامه معروف حضرت معصومه (س) ، دو زیارت‌نامه مأثور و نقل‌شده دیگر برای ایشان وجود دارد. وجود سه زیارت‌نامه مخصوص برای بانوی مقدسه و با القاب صادر شده، نشان‌دهنده‌ مقام علمی و معنوی این بانوی نمونه است. از جمله امتیازات و مشخصات علمی ایشان، این بود كه می‌توانستند از امام معصوم (ع) حدیث معتبری نقل كنند و دیگران هم بپذیرند و خدشه‌ای به آن وارد نكنند. کرامات بسیاری از این اسوه فضلیت و اخلاق، در تاریخ و کتب اهل‌بیت (ع) ذکر شده است.

بهانه آغاز دهه کرامت، روز ولادت این بانوی کریمه است؛ که به دلیل ازدواج نکردن ایشان، این روز را به نام «روز دختر» نامگذاری کرده‌اند. حضرت فاطمه معصومه (س)  بهترین و شایسته‌ترین الگو، برای دختران ایرانی و مسلمان هستند. این روز علاوه بر شادی میلاد ایشان و گرامیداشت روز دختر، فرصت مغتنمی است تا علاوه بر اجر و منزلت‌دادن به دختران، با سیره عملی و رفتاری حضرت معصومه (س)  آشنا و به نقش کلیدی و تأثیرگذار خود در زندگی و جامعه آگاه شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا