ازدواج

راهکار های حذف موانع ازدواج

«ازدواج» یکی از مهم‎ترین اتفاقاتی است که در زندگی هر انسانی رخ می‏دهد؛ به همین دلیل باید به آن توجه ویژه‌ای شود. نظر به اهمیت ازدواج و تأثیر آن در تداوم و استحکام خانواده، امروزه تأخیر در ازدواج، مشکلات فراوانی را پیش روی خانواده‌ها و جوانان قرار داده است؛ و این امر، نه به عنوان یک مسأله و مشکل شخصی، بلکه به عنوان یک مسأله اجتماعی، نمود پیدا کرده است. جوانانی که تا سنین بالا با پدر و مادر خویش زندگی می‌کنند و برای آغاز زندگی توقعات بالایی دارند؛ جوانانی که به خاطر سنت‌های غلط اجتماعی، مجبور به خانه‌نشینی می‌شوند و جوانانی که دوست دارند مجرد بمانند، همه و همه دست به دست هم داده‌اند؛ تا پدیده تجرد را به صورت یک مشکل عمومی درآورند. در ادامه، در سه بخش جوانان، خانواده و مسئولین؛ به ارائه راهکارهایی به منظور کاهش موانع ازدواج می‌پردازیم.

پیشنهاد به جوانان

از دیدگاه عموم مردم، در ازدواج، مسأله جنسی آن بیشتر مطرح است؛ به همین جهت به سایر نیازهای جوانان که در پرتو ازدواج تأمین می‌گردد، کمتر توجه می‌شود. عامة مردم و حتی خود جوانان به تأثیر ازدواج در آرامش، تلاشگری، احساس مسئولیت، ثبات شخصیت، خروج از انزوا و افسردگی، دوری از انحراف و گناه، یافتن همسر و همراه در زندگی و دیگر آثار مهم آن توجهی ندارند. این ناآگاهی سبب شده است که مشکلات و سختی‌های ازدواج در نظر جوانان و خانواده‌های آنان مهم جلوه کند و چنین فکر کنند که نباید برای ارضای غریزه‌ جنسی، در آغاز جوانی زیر بار مشکلات ازدواج بروند. از این‌رو ازدواج را به تأخیر می‌اندازند و به انتظار فراهم شدن کامل شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسب می‌نشینند. برای رفع این مانع لازم است که آثار مطلوب ازدواج برای جوانان از طریق ساختارهای آموزشی و تبلیغی معرفی شود. آثار مطلوبی مثل: تمرکز حواس و تفکر و در نتیجه بهتر درس خواندن، جدیت در کار و امور زندگی، قدرت تصمیم‌گیری و اراده، استقلال شخصیت، آرامش روحی و کاهش خشونت و عصیانگری، مروت، دلسوزی و درک مشکلات دیگران، جلوگیری از انحرافات اخلاقی و بی‌بندوباری، یافتن همراه و خارج شدن از تنهایی. معرفی آثار منفی تجرد و ازدواج‌های موفق نیز از دیگر راهکارهای حل این مشکل است.

پیشنهاد به خانواده ‏ها

نقش والدين در ازدواج

ازدواج جوانان علاوه بر آنکه پيوند دو فرد با يکديگر است، پيوندي اجتماعي است تا هم‌بستگي و بقاي جامعه تضمين شود؛ و از سوي ديگر سلامت روحي، جسمي و اخلاقي اعضاي جامعه محفوظ بماند. به اعتقاد کارشناسان، ازدواج اثرات انکارناپذيري در بهداشت جسمي و سلامتي بدن بر جای مي‌گذارد. جديدترين تحقيقات پزشکي نشان مي‌دهد که تنهايي و تجرد، در بالا رفتن فشارخون مؤثر است. والدين مي‌توانند با اقدام به موقع براي ازدواج فرزندان‌شان و دست برداشتن از سختگيري‌هاي بي‌مورد، رسومات و سنّت‌هاي غلط، و انتظارات و توقعات نابه‌جا از فرزندان، زمينه ازدواج به موقع آن‌ها را فراهم نموده و به مسئوليت ديني و اخلاقي خود عمل كنند.

همیاری در هزینه‌های ازدواج

همان‌طور که خداوند همه مردم جامعه را به یاری جوانان برای ازدواج و تشکیل زندگی دعوت می‌کند، همه افراد، خصوصاً افراد متمول، وظیفه دارند در این امر خیر شرکت کنند. همچنین اگر ترتیبی داده شود که افراد نزدیک به خانواده پسر و دختر، به صورت یک رسم و عادت نیکو، قسمتی از هزینه‌های ازدواج را بر عهده بگیرند، کمک بزرگی به تحقق این هدف می‌شود. این پیشنهاد اگرچه ظاهر ساده‌ای دارد؛ ولی در عمل، تأثیر شگفت‌انگیزی در هموار ساختن مسیر ازدواج جوانان دارد؛ و چون این مشکل عمومیت دارد و هر کسی خود را محتاج کمک می‌بیند، همه مردم در این امر خیر شرکت خواهند کرد.

تشویق به زندگی در کنار خانواده یکی از زوجین

در گذشته اکثر جوانان، زندگی مشترک خود را در کنار والدین‌شان، در اتاق یا طبقه‌ای دیگر، آغاز می‌کردند و به مرور زمان سعی می‌کردند با پس‌اندازکردن و امثال آن، مستقل شوند. اگر بتوان این فرهنگ را دوباره زنده کرد و جوانان و خانواده‌های‌شان را به پذیرش این امر تشویق کرد، کمک زیادی به حل مشکل ازدواج می‌شود.

حمایت مالی اطرافیان

حمایت‌های مالی بستگان و اطرافیان به‌ویژه والدین، از زن و شوهرهای جوان و خانواده‌های تازه تشکیل، سنت خوبی برای پایین‌آوردن میزان ازهم‌پاشیدگی زوجین و رفع مشکلات اقتصادی آنان خواهد بود. البته خلوص نیت برای جلب رضایت خداوند، رعایت مسائل اخلاقی و قصد و تلاش برای پیشگیری از آسیب‌ها و انحرافات یک خانواده، در هنگام ارائه‌ این‌گونه خدمات و حمایت‌‎های مالی، بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است این حمایت‌ها باید مقطعی باشد و تبدیل به یک رویه و رفتار همیشگی نشود.

حذف یا کم‌ کردن هزینه‌ های اضافی

بسیاری از هزینه‌هایی که در ابتدای زندگی مشترک می‌شود؛ اعم از هزینه‌های جشن عقد و عروسی، تهیه جهیزیه، مسکن و سایر لوازم زندگی، ضرورت زیادی ندارد و امکان حذف یا کاهش آن وجود دارد. اگر پسر، دختر و خانواده‌های‌شان تصمیم بگیرند تمام هزینه‌های غیرضروری را حذف کنند و به حداقل امکانات اکتفا کنند، امکان ازدواج برای اکثر جوانان ما عملی می‌شود. این‌که جوانان یا خانواده‌های‌شان این تصور و ایده را داشته باشند که در ابتدای زندگی باید از همه یا اکثر امکانات مادی برخوردار باشند و در برگزاری مراسم عقد و عروسی، هزینه‌های سنگینی بر یکدیگر تحمیل کنند، نتیجه‌ای جز فرار جوانان از ازدواج نخواهد داشت.

اشتغال مناسب

اگرچه اشتغال و کسب درآمد هیچ منع شرعی ندارد؛ اما این موضوع مشروط به عدم تعهد و سلامت کانون خانواده است. بنابراین کاهش یا ترک اشتغالات نامناسب زوجین به ویژه شغل‌های پر زحمت و کم درآمد زنان، که با ساختار جسمانی، روحی و روانی آنان همخوانی ندارد، بسیار ضروری است؛ زیرا این اشتغالات علاوه بر وارد کردن آسیب‌ فردی بر زن، موجب کاهش عاطفه و ناتوانی آن در برآوردن تقاضاهای معقول اعضای خانواده می‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا