مناسبتی

نقش امام خمینی (ره) در انقلاب و بیداری جهان اسلام

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی ره از بزرگترین انقلاب هایی است که در اواخر قرن بیستم میلادی در جهان اتفاق افتاد. انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های دیگر مانند انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و مانند آن از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخوردار است. به گفته رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جماعات در تاریخ ۷۸/۱۲/۲۰ «انقلاب اسلامی در کشور ایران کاری کرد که در هیچ جای دنیا نظیر آن کار انجام نشده است. از انقلاب کشور روسیه و شوروی گرفته، تا آن چه که در هند و مصر و کشورهای امریکای لاتین و دیگر کشورهای آفریقایی و آسیایی پیش آمد؛ در هیچ کدام از این کشورها، آن حادثه ای که در ایران اتفاق افتاد، اتفاق نیفتاد. امام خمینی ولی با توجه به بینش و روش سیاسی خود که برخاسته از ایمان به خدا و شناخت عمیق دین اسلام و اهل بیت بود، این انقلاب را شروع کرد. رفتار قرانی و اسلامی وی، باعث جذب مردم و نیروهای انقلابی شد تا جایی که بیشتر کسانی که چندان با امام همراه نبودند به تدریج به بزرگی امام اعتراف کردند و به جریان انقلاب پیوستند.»

امام در طول حیات سیاسی خود و دوران مبارزه با هوشمندی و توانایی بالا توانست با روشنگری و تربیت نیروهای انقلابی حکومت پنجاه ساله ای را که تمامی ستمگران عالم از آن حمایت می کردند، شکست دهد. امام در سال های پیش از انقلاب با تربیت شاگردان مورد اعتماد، معتقد و توانا، پیام خود را به شهرها و مناطق مختلف ایران می رساند. او به عنوان یک مجتهد و مرجع تقلید بزرگ توانست، ریشه های انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را برای مردم بیان و حکومت جایگزین را به خوبی معرفی کند. وی به عنوان یک نظریه پرداز حکومت اسلامی، بسیاری از نظریه های اسلام را بیان کرد و سپس در عمل، به اجرا گذاشت. حضرت امام از یک طرف با حرام اعلام کردن سازش با شاه در دوره پیش از انقلاب و از طرف دیگر با استفاده از مفاهیم مذهبی از قبیل عاشورا، به بیان وظیفه قشرهای مختلف مردم در مبارزه با رژیم طاغوت پرداخت.

امام خمینی و بیداری ملت ها

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ره به نقش مهمی در بیداری امت اسلامی داشت و کار بزرگی در زنده شدن ایران و جهان اسلام و حس آزادی خواهی و استقلال طلبی در میان امت اسلامی و حتی غیرمسلمانان کرد. امام باعث بیداری و آگاهی مستضعفان و محرومین جهان شد و آنها را بر علیه ستمگران و استعمارگران به شورش واداشت.

میخائیل گورباچف، رهبر شوروی کمونیستی در باره امام خمینی ره می گوید: «امام خمینی فراتر از زمان می اندیشید و در بعد مکان نمی گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد.» هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودی الاصل رئیس جمهور سابق آمریکا می گوید: «آیت الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و نظریه پردازان سیاسی می گرفت. هیچ کس نمی توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند. او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می گفت و عمل می کرد، گویی از جایی دیگر الهام می گرفت، دشمنی آیت الله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.»

صفحه اینستاگرامی حضرت امام خمینی با انتشار عکس نوشته ای از نظر «نلسون ماندلا» مسیحی، از رهبران آفریقای جنوبی درباره امام نوشت: «او یکی از قهرمانانی بود که ما با اعتماد بر او به مبارزه ضد آپارتاید خود ادامه دادیم. امام خمینی نه تنها رهبری بزرگ برای ایران، بلکه رهبری برای تمامی نهضت های آزادیبخش جهان به شمار می رفت.» ماندلا وقتی بعد از حدود سی سال از زندان رژیم آپارتاید آزاد شد، در مورد تأثیر انقلاب اسلامی در قیام مردم آفریقای جنوبی گفت: «انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد.»

امام خمینی ولی در روزگاری انقلاب را شروع کرد که همه دنیا پر از فساد و ستم بود و مردم مظلوم از همه جا ناامید بودند و جهان پر بود از ترس و وحشت از اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی، و امپراتوری آمریکا. این دو ابرقدرت، کشورها را بین خودشان تقسیم کرده بودند و کشوری جرأت نمی کرد از زیر سلطه آنها خارج شود، یا باید شرقی بود و طرفدار شوروی و یا غربی و زیر پرچم آمریکا. دنیا به سبب این دو ابرقدرت، یا در جنگ سرد به سر می برد و یا جنگ گرم. حکومت ایران هم نوکر دولت آمریکا بود.

خداوند چنین اراده کرد که طعم ننگ و ذلت را به ابرقدرت ها بچشاند و آنها را نابود سازد. مردی الهی از حوزه علمیه قم برخاست و امت اسلامی را دعوت به خدا و پیامبرش کرد و فریاد زد: «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» او یک جنبش اسلامی نیرومند در ایران ایجاد کرد. شیطان بزرگ هم توان یاری به دست نشانده خود را از دست داد و وحشت زده و غافل گیر شد؛ چرا که رهبری از امت محمد به میدان آمده و مانند جدش امام حسين عليه السلام برای مبارزه با ستمگران آماده شهادت بود. امام خمینی ولی با ویژگی های منحصر خود، سنت رسول الله صلی الله عليه و آله و اهل بیتش را زنده کرد؛ به گونه ای که ترس از نیروهای شیطان را از دل و جان مستضعفان بیرون کرد. این امر تنها شامل جهان اسلام نشد؛ بلکه تمام جهان را در برگرفت.

امام بزرگترین مشکل کشورهای اسلامی را پراکندگی و جدایی آنان می دانست. شعار وحدت گرای امام باعث همگرایی در جهان اسلام و وحشت ستم گران شد، طوری که دشمنان اسلام با کمک گروهی از مسلمانان گمراه و هزینه های فراوان، هنوز هم به دنبال شکستن این وحدت هستند. با زنده شدن دوباره شعارهای اسلامی، پیروزی اسلام گرایان؛ روح خودباوری مسلمانان و اعتماد به نفس آنها نیز به وسیله امام خمینی ، زنده شد. همان گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان سرار کشور در تاریخ ۹۲/۶/۲۵ می گوید:

«امام با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد و امروز اسلام آرزوی نسل های جوان است.»

صدور انقلاب اسلامی ایران

سخنان امام ره درباره صدور انقلاب در صحیفه نور، هنوز در خاطر همه ماست. «ما باید با شدت هر چه بیشتر انقلاب خود را به جهان صادر کنیم و این طرز فکر را که قادر به صدور انقلاب نیستیم، کنار بگذاریم زیرا اسلام بین کشورهای اسلامی تمایز قائل نیست. ما حامی تمام محرومان هستیم. همه ابرقدرت ها و همه قدرت ها برای از بین بردن ما برخاسته اند. اگر ما در محیط محدودی باقی بمانیم، قطعا با شکست روبه رو می شویم.» البته ایشان برای جلوگیری از سوءاستفاده از معنای صدور انقلاب و برداشت های منفی از آن در ادامه یادآور می شود: «این که می گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر شود، این معنی غلط را از آن برداشت نکنند که ما می خواهیم کشورگشایی کنیم. همه کشورها باید در محل خودشان باشند. ما میخواهیم این چیزی که در ایران واقع شد و مردم از ابرقدرت ها فاصله گرفتند و دست آنها را از مخازن کوتاه کردند، در همه ملت ها و در همه دولت ها بشود. معنی صدور انقلاب ایناست که همه ملت ها و همه دولت ها بیدار شوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند، نجات بدهند.»

گسترش اسلام انقلابی در آفریقا و غرب آسيا

یکی از کشورهای که بر اثر بیدار اسلامی امام خمینی ره توانست با رهبری شیخ زکزاکی با استعمارگران مبارزه کند، نیجریه است . معاون شیخ زکزاکی، شیخ اسماعیل شعیب در مصاحبه ای می گوید: «امام خمینی، شیخ زکزاکی را به ترویج قرآن و اسلام دعوت کرده بود، شیخ قبل از این که به ایران بیاید گفته بود که از هر مذهبی که امام خمینی پیروی کند، او نیز از همان مذهب پیروی می کند، پس از برگشت از این سفر، روش امام را به مردم بیان کرد. در همین زمان بود که بسیاری گفتند هر جا شیخ باشد ما هم هستیم و این گونه حرکت اسلامی آغاز شد.»

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعداد شیعیان نیجریه که اکثرا مهاجران لبنانی بودند، به یک درصد مسلمانان این سرزمین هم نمی رسید؛ اما شیخ ابراهیم زکزاکی با تأثیرپذیری از امواج نهضت اسلامی ایران موفق شد جمعیت شیعیان را در نیجریه گسترش دهد. اکنون با اهتمام وی، بزرگترین کانون تشیع در آفریقای غربی و شمال نیجریه قرار دارد که تعدادش حدود ۱۵ میلیون نفر است. این در حالی است که نیجریه گرفتار بلاهای گوناگونی چون تنش های قومی و درگیری های خونین بین مسلمانان و مسیحی ها بوده است. صوفیه و گروه های تکفیری و فرقه های منحرفی چون بهائیان نیز فضای آشفته ای را در این کشور به وجود آوردند.

تأثیر اندیشه امام خمینی ولی در لبنان هم نمونه ای دیگر از این روشنگری است. هویت بخشی به شیعیان لبنان و تشکیل جبهه مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و مقابله با زیاده خواهی های آن، از ثمرات انقلاب ایران است. رهبران مقاومت از اندیشه امام خمینی ره بهره مند شدند و به توصیه ها و دستورات وی عمل کردند و براساس راه و روش ایشان پیش رفتند و نتیجه آن هم تحقق اولین پیروزی عربی در مقابل دشمن بود. لبنان متأثر از فکر امام ثابت کرده است که هرگونه پیروزی در لبنان ناشی از اندیشه امام و برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است. شکل گیری حزب الله لبنان بر اساس اندیشه های حضرت امام، سرآغاز فصل جدید در منطقه و جهان اسلام است که امروز آثار و برکات آن را شاهد هستیم.

از دیگر کشورهایی که از انقلاب اسلامی تاثیر پذیرفت، یمن بود. پیروزی انقلاب ایران سبب شد تا شیعیان زیدی، در شمال یمن با تشکیل گروهی موسوم به «حوثی»ها فصل جدیدی را در برابر ظلم حکومت آغاز کنند و در برابر استبداد داخلی و استکبار خارجی حاکم بر کشور دست به قیام بزنند. آنان در نهایت، دولت را از کار برکنار و زمینه را برای اجرای خواسته های مشروع خود که عمده ترین آنها نفوذ قرآن و احکام اسلامی در جامعه، پیشرفت اقتصاد کشور و استقلال یمن بود، هموار کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا