سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

مسکن و امکانات زندگی از دیدگاه پیامبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام)

مسکن و امکانات زندگی
آب، غذا، لباس و مسکن از بدیهی ترین نیازهای انسان برای ادامه حیات انـد. مسکن که از واژه «سکن» ریشه می‌گیرد، به معنـای جـای آرامش و رهایی از اضطراب است و مسکن مجهز به امکانات رفاهی، عامل آرامش زندگی است. در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت سلام الله علیها به فایده، ویژگی‌ها، نقش مسکن در زندگی و دوری از هزینه بیهوده در مسکن توجه شده که در این فصل، به پاره ای از روایات یاد شده اشاره می شود:
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرماید: از سعادت و خوشبختی مـرد مسلمان داشـتن خانه ای وسیع و مرکبی راهوار و همسر و فرزند صالح است؛ همچنین می فرماید: هرکس خانه ای ساخت، گوسفندی قربانی کند و گوشتش را به تهی دستان بدهد. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرماید: بهترین خانه های شما خانه ای است که در آن یتیمی است که احترام و نوازش می شود و بدترین خانه آن است که در آن با یتیم بدرفتاری می‌شود.”
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: هرگاه خدا پستی و خواری بنده ای را بخواهد دارایی‌اش را در ساخت و ساز صرف می‌کند.
ویژگی‌های مسکن و مركب
محله و همسایگان خوب:
امیرمؤمنان صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: ارزش و شرافت خانه، به حیاط وسیع و همنشینان نیکوکار و صالح است و برکت خانه، به بودن آن در منطقه خوب و محوطه وسیع و همسایگان همراه و خوب است.
استحکام بنا: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرماید: به راستی خدای متعالی دوست دارد هر یک از شما هرگاه کاری می‌کند آن را محکم و استوار کند.
امام صادق عليه‌السلام می‌فرماید: پیامبر صلی الله علیه و آله پس از خاکسپاری سعد بن معاذ و محکم کردن قبر او فرمود: می‌دانم این قبر به زودی ویران می‌شود؛ ولی خدا دوست می‌دارد هرگاه بنده او کاری می کند آن را استوار سازد.
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: خدا کسی را که در خانه ویران ساکن شود، دوست ندارد.
سقف متعادل: امام صادق عليه‌السلام می‌فرماید: سقف خانه را به اندازه متعادل بسازید (هفت ذراع) زیرا فراتر از آن جایگاه شیاطین است.
نکته: 7 زراع برابر با 3 متر و 20 سانتی متر هست.
وسعت و تمیزی: امام صادق عليه‌السلام می‌فرماید: از سعادت انسان است که اتاق نشیمن خوب داشته باشد و آستانه خانه‌اش وسیع باشد و سرویس بهداشتی و حمام تمیز داشته باشد. همان حضرت می‌فرماید: یکی از راه‌های نجات [و فایق آمدن بر مشکلات زندگی] داشتن خانه‌ای است که از وسعت لازم برای گنجایش فرد و خانواده‌اش برخوردار باشد؛ همچنین می‌فرماید: شومی خانه در آن است که حیاطش کوچک، همسایگانش بد و عیب‌هایش بسیار باشد.
رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: همسر سازگار، مرکب راهوار و خانه وسیع از نعمت‌های دنیاست اگر چه برای دنیا نعمتی نیست.
بهره‌گیری درست: همان گرامی می‌فرماید: هرکس از روی هوس هر غذایی را بخورد و هر لباسی را بپوشد و هر مرکبی را سوار شود خدا به او نظر لطف نکند تا بمیرد یا از آن دست بردارد.
حضرت امام کاظم عليه‌السلام فرمود: خدا را سزاست هر خانه‌ای که در آن نافرمانیش کنند، خرابش کند تا خورشید بر آن بتابد و (از پلیدی معنوی) پاکش کند [ پس معصیت خدا موجب ویرانی خانه می شود].
رعایت شرایط زمان در انتخاب مسکن: حضرت امام رضا سلام الله علیه خانه‌ای خرید و به یکی از موالیان خود فرمان داد تا به آن خانه منتقل شود و فرمود: منزل تو تنگ است. آن شخص گفت: این خانه (منزل تنگ) را پدرم بنا کرده است. آن حضرت فرمود: اگر پدر تو نادان بود سزاوار است که تو مانند او باشی؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا