حجاب

حجاب در سخن بزرگان (2)

حجاب در کلام شهید مطهری

 ارزش حجاب در آرامش روانی جامعه

شهید مطهری در بخشی از کتاب خود، آرامش روانی جامعه را یکی از آثار حجاب برمی شمارد. ایشان می نویسد: «اما علت این که در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته، این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب ها و دل ها، مرد شکار است و زن شکارچی، همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از حس شکارچی گری او ناشی می شود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباس های بدن نما و آرایش های تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص، می خواهد دلبری کند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسیر سازد. بنابراین انحراف تبرج و برهنگی، از انحراف های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است.» (مسئله حجاب، شهید استاد مطهری،۱۳۸۳،ص۸۰ و۸۱)

حجاب در کلام علامه جوادی آملی

ارزش حجاب و حق الهی

علامه در بخشی از کتابش «زن در آینه جلال و جمال»، درخصوص ارزشمندی حجاب این گونه می فرمایند: «حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا او بگوید از حق خود صرف نظر کردم؛ حجاب زن مربوط به مرد نیست تا بگوید من راضی ام؛ حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند؛ بلکه حجاب زن حق الهی و حیثیت زن حریم خداوند است.» (حجاب، قربانعلی محمدی مقدم، ۱۳۹۵، ص۴۳)

در ادامه لازم است به ارزش حجاب در وصیت نامه چند تن از شهداء بپردازیم. شهدایی که جان خود را در راه پاسداری از ناموس، شرف و دین خود دادند و جنگیدند برای باقی ماندن غیرت علوی و حیای فاطمی. این  عزیزان بودند که در خون خود غلتیدند تا ناموس شان در حجاب محفوظ بماند.

ارزش حجاب در وصیت نامه شهداء

شهید «محسن حججی» در بخشی از وصیت نامه خود این گونه می نویسد: «از همة خواهران عزیزم و از همة زنان امت رسول اللهh می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید.» (سربلند، محمدعلی جعفری، ۱۴۰۰،ص ۵۰۹)

شهید «حمید سیاهکلی مرادی» در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است: «اگر در حال حاضر در جبهه سخت تعدادی از برادران در حال جهادند دلخوش هستند که جبهه فرهنگی عقبه هستند. عقبه ای که تداوم جبهه سخت را شامل می شوند و عامل اصلی جهادگران جبهه سخت می باشد، توسط تمامی جوانان رعایت می شود و امید است که خواهران در این زمینه با حفظ حجاب شان پیشگام این جبهه باشند ان شاءالله.» (یادت باشد، محمدرسول ملاحسنی،۱۳۹۷،ص۲۹۵)

در بخشی از وصیت نامه شهیده «زینب کُمایی»، نوجوان 14 ساله ای که به جرم داشتن حجاب به دست منافقین به شهادت رسید، می خوانیم: «از خواهرانم می خواهم که حجاب خود را همچنان حفظ کنند؛ زیرا که رسالت آن ها این است.» (من میترا نیستم،معصومه رامهرمزی،۱۳۹۹،ص۲۰۵)

بنابر آن چه گفته شد ارزش حجاب در جامعه کنونی بسیار قابل اهمیّت است و می توان آن را چون دِژ محکمی در برابر آماج تیرهای سمی و کشنده دشمن دانست. دژ محکمی که زن را چون مرواریدی گرانبها در صدف حفظ می کند تا به گوهر وجود او آسیب و خدشه ای وارد نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا