حجاب

حجاب در روایات

«حجاب» در لغت به معنای چیزی است که در میان دو شیء «مانع» می شود و در قرآن به هر نوع پوششی که مانع از گناه گردد، حجاب گفته شده است. بنابراین تنها به زنان اختصاص ندارد؛ امّا در اصطلاح رایج مراد از حجاب، «پوشش اسلامی زن در مقابل نامحرم» است که یکی از احکام وجوبی در دین اسلام می باشد. البته بحث حجاب در ادیان الهی دیگر، نظیر آئین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز وجود داشته است و در تمام کتب مقدس این ادیان تعابیر و واژه هایی وجود دارد که لزوم پوشش را برای زنان بیان می دارد. نقاشی ها و تصاویری که از دوران کهن به دست آمده، نشان می دهد که زرتشتیان در طول تاریخ پوشش کامل داشته اند. حتی متونِ کهن نیز بیانگر همین مطلب است. تاریخ یهودیان هم، بیانگر پوشش کامل زنان در میان آن ها است.  در مسیحیت نیز نه تنها حجاب مورد تأکید بوده، بلکه قوانین حجاب در این دین نسبت به دین یهود، شدید تر و با سخت گیری بیشتری همراه بوده است و اسلام تنها افراط و تفریط هایی را که به مرور زمان در این ادیان توسط بیماردلان به وجود آمده را، از بین برده و قوانین مربوط به حجاب را تنظیم کرده است.

در روایات فراوانی نیز در مورد حجاب سخن گفته شده است که تأکید معصومین را نسبت به حجاب می رساند؛ ولی پرداختن به تمام آن ها ممکن نمی باشد و در این جا نیز به ذکر دو نمونه اکتفا می کنیم.

پیامبر اکرمh می فرمایند: «یکی از گروه هایی که وارد جهنم می شوند، زنان بدحجابی هستند که برای فتنه و فریب مردان، خود را آرایش و زینت می کنند. (کنزالعمال، ج۱۶، ص۳۸۳) و از امام صادق(علیه السلام) نیز روایت شده: «برای زن مسلمان جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند.» (وسائل الشیعه، ج۳۰، ص۵۱۸۱)

رعایت حجاب موجب آرامش روانی در جامعه و پایداری خانواده و در پی آن، استواری جامعه می گردد. حجاب موجب می شود تا مردان به چشم مرواریدی گرانبها به زن نگاه کرده و ارزش و مقام زن در نظر آن ها حفظ شود؛ به طوری که حتی اندیشمندان غرب نیز به این مسأله اعتراف می کنند. «جودیت میل» خبرنگار نیویورک تایمز در مقاله ای با نام «زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می یابند» می نویسد: «پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که: این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید.» پیداست حتی غربیان نیز باور دارند که حجاب نه تنها مانع از فعالیت زن در جامعه نمی گردد، بلکه فعالیتی راحت در سایة امنیتِ حاصل از حجاب را برای زن به ارمغان می آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا