حجاب

حجاب در سخن بزرگان (1)

زن از دیدگاه اسلام موجودی ارزشمند و گرانمایه است؛ به همین دلیل دارای شخصیت و احترام فراوانی است. او به عنوان یک رکن اساسی تشکیل خانواده، برای سعادت و سلامت جامعه، باید حیاء و عفت خود را در جامعه اسلامی حفظ کند؛ چرا که زن تنها گوهر نابی است که می‌تواند با رعایت عفاف و حجاب، کانون خانواده را مستحکم نگه دارد. پس حجاب به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در دین مبین اسلام، به زنان اجازه می‌دهد با حفظ جایگاه انسانی و بُعد روحانی خود، در فعالیّت‌های گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند. با این وجود می‌توان به صراحت بیان داشت که زن بدون حجاب نمی‌تواند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارد و نقش سازنده‌اش را در جامعه ایفا کند. در همین راستا، ارزشمندی حجاب زن در جامعه اسلامی ما را بر این داشته است تا در این باب گذری کوتاه بر سخنان رهبری، بزرگان و شهداء داشته باشیم.

حجاب در کلام امام خمینی (ره)

حجاب و حفظ ارزش‌ها

«باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است، چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‏‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند، این‌ها، این ارزش‌ها زنده بشود.» (حجاب و عفاف، پرتال جامع امام خمینی،۱۴۰۰،ص۱)

حجاب در کلام رهبری

ارزش حجاب در استحکام بنیان خانواده

«این‌که شما می‌بینید در اسلام محرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و این‌ها مطرح است، این‌ها مسائل ارتجاعی نیست. این‌ها جزو دقیق‌ترین مسائل انسانی و بشری است. یکی از مهمترین آن، این است که بنیان خانواده مستحکم می‌ماند؛ چون زن و شوهر به هم احساس وفاداری می‌کنند، در موضع حسادت قرار نمی‌گیرند، این خیلی مسألۀ مهمی است.» (عفاف و حجاب در سبک ایرانی-اسلامی، برگرفته از بیانات رهبری، امیرحسین‌بانکی‌پور،۱۳۹۸،ص۶۳)

ارزش حجاب در صعود به مراتب معنوی

«باید مسائل ارزشی اسلام در جامعه ما احیا بشود؛ مثلاً مسأله‌ «حجاب» مسأله‌ای است که اگرچه مقدمه‌ای است برای چیز‌های بالاتر، اما خود، یک مسأله‌ ارزشی است. ما که روی حجاب این‌قدر مقیّدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه‌‌ معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های بسیار لغزند‌ه‌ای که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.» (بیانات رهبری در دیدار با اعضای شورای فرهنگی- اجتماعی زنان، ۱۳۷۰)

 ارزش حجاب در سنگین شدن کفّۀ آبرو و احترام زن

«حجاب مایه‌ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ مادی‌گرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌های خود، با عریان‌کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک می‌کند، خودش را سبک می‌کند، خودش را کم ارزش می‌کند. حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن کفّۀ آبرو و  احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسألۀ حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌های الهی است.» (عفاف و حجاب در سبک ایرانی-اسلامی، برگرفته از بیانات رهبری،امیرحسین‌بانکی‌پور،۱۳۹۸،ص۶۳)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا