سبک زندگی پیامبر و اهل بیت

نیکی به همسر

ارزش وجودی زن در خانه به اندازه‌ای است که از عوامل آرامش برای زندگی مرد به شمار آمده، گفت و گوی با وی نیز از کارهای نیک و خوب شمرده می شود، و نیز دو رکعت نماز شخص همسر دار از عبادت شبانه بی همسر برتر است.
در حدیثی آمده است که یک رکعت نماز از مرد همسردار برتر است از هفتاد رکعتی که مرد بی همسر بگزارد.

آیا همسر داری؟
امام صادق عليه السلام می فرماید: پدرم از مردی پرسید: آیا همسر داری؟ گفت: نه. پدرم فرمود: برای من خوشایند نیست که دنیا و همه آنچه در آن است برای من باشد و شبی را بدون همسر سپری کنم. سپس فرمود: دو رکعت نمازی که همسردار می‌گزارد برتر است از عبادت مرد بی همسری که تمام شب خود را به عبادت بگذراند و روزش را روزه بگیرد. سپس پدرم هفت سکه زر به وی داد و فرمود: با این پول ازدواج کن. آنگاه از رسول خدا این چنین روایت کرد که: همسر بگیرید، به راستی که برای شما سبب روزی بیشتر است.
رسول خدا صلی الله عليه و آله بیان فرمود: هر عمل سرگرم کننده مؤمن باطل (ناصواب) است، مگر سرگرمی در سه چیز: پرورش اسب، تیراندازی و شوخی با همسر .

حقوق زن در مقام همسری
زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین و باصفا می شود و رعایت نکردن آن تلخکامی می آورد. خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است. لباس مانع از آسیب و پوشاننده عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینت بخش ومایه آرامش انسان است. زن و شوهر نیز برای همدیگر چنین اند، به شرط آنکه دو اصل مهم مودت (دوستی) و رحمت (مهربانی) بر زندگی حاکم باشد.

نیکی کردن به همسر
خدای سبحان می فرماید: و از جمله نشانه های او [خدا] این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت… و همچنین در تعامل با همسر، مکرر سفارش کرده که: با آنان به نیکی معاشرت کنید. در پرداخت مهریه، حقوق متقابله، هزینه های جاری زندگی حتی هنگام جدایی و طلاق همسر، خدا به نیکی با وی سفارش فرموده است، پس در هیچ حالی مرد نباید به همسر خود ستم کند و حقوق و منزلت او را نادیده بگیرد، گرچه وی مرتکب اشتباهی شده باشد.

پاداش نیکی به همسر (زن)
از مهم ترین موارد نیکی به همسر اظهار محبت به وی و آراستگی ظاهری مرد است که از عوامل تحکیم خانواده به شمار می آید.
امیر مؤمنان عليه السلام در وصیت به محمد حنفيه فرمود: به راستی زن ریحانه (شاخه گل) است و قهرمان نیست، پس در هر حال با وی مدارا کن و همراهی نیکو داشته باش تا زندگیت باصفا گردد.
امام صادق عليه السلام فرمود: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است: موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند، خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش در زندگی برای او. امام کاظم علیه السلام نیز فرمود: آرایش مرد برای همسرش از عوامل افزایش عفت زن است.

پاداش اخروی نیکی به همسر
امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: روزی رسول خدا و بر ما وارد شد و فاطمه کنار دیگی نشسته بود و من عدس پاک می کردم. فرمود: ای اباالحسن! گفتم: لبیک ای رسول خدا! فرمود: از من بشنو و من سخن نمی گویم مگر از جانب پروردگارم؛ هیچ مردی نیست که همسرش را در خانه یاری دهد مگر اینکه برای او عبادتی بسیار فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار می آید و در پایان فرمود: ای علی! به عيال (همسر) خدمت نمی کند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.

پاداش صبر مرد در برابر بداخلاقی همسر
رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمود: هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا شکیبایی کند خدا برای صبر وی در هر بار، پاداشی همانند پاداش صبر ایوب علیه السلام در برابر بلای او به وی می دهد.

مرز نیکی مرد به همسر
مرز نیکی مرد به همسر آن است که به نیازهای واقعی و اصیل او توجه و زمینه رفاه و آسایش او را به گونه‌ای شایسته فراهم کند. حتی در گفت وگو و معاشرت با وی چنانچه به پیروی از هوا و هوس او نینجامد، سفارش شده است، چنانکه اطاعت از والدین با وجود جایگاه والای آنان، مشروط به پیراستگی از شرک و عدم مخالفت خواسته های آنان با دستورهای الهی است.

رعایت عفت
رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمود: ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش می افکند. على علیه السلام پرسید: این پیروی چیست؟ آن حضرت فرمود: به همسرش جهت رفتن (بدون پوشش) به حمام های عمومی و عروسی ها و سوگواری ها و پوشیدن لباس نازک اجازه دهد.
به فرموده پیامبر هرگاه زنی در حالی که آرایش کرده و معطر است از خانه اش خارج شود و همسرش از این عمل او خشنود باشد برای آن همسر در برابر هر قدمی که آن زن برمی دارد خانه ای از آتش ساخته می شود.

کیفر خشونت مرد با همسر
رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمود: هر کس زنی را از روی ستم بزند من در روز قیامت دشمن او خواهم بود. زنانتان را نزنید. هر کس آنان را از روی ستم بزند خدا و پیامبرش را نافرمانی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا