ایران ما

تخت سلیمان بنایی به بلندای تاریخ (۲)

دریاچه تخت سلیمان

محوطه تخت سلیمان با چشم‌انداز زیبای دریاچه‌ای طبیعی مواجه خواهید شد که آب آن از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰ متری زمین می‌جوشد و از آن‌جا که املاح و آهک زیادی دارد، برای آشامیدن مناسب نیست. علاوه بر این در اطراف دریاچه تابلوهای «شنا ممنوع» گذاشته شده تا گردشگران فریب ظاهر زیبای آن را نخورند و خود را به کام مرگ نکشانند.

این چشمه جوشان و آهکی هزاران سال قدمت دارد و خود دلیل مهمی برای ساخته‌شدن تخت سلیمان در این محل به شمار می‌رود. چشمه تخت سلیمان را از چاکراهای‌ اصلی انرژی روی زمین می‌دانند و برخی معتقدند که بازدید از آن می‌تواند به بهبود وضعیت جسمی و روحی افراد کمک کند. طبق فرضیه گایا، زمین دارای روحی زنده و آگاه است و بر این اساس، ۱۶ حلقه انرژی مثل عصب‌هایی با بار مغناطیسی دورتادور زمین را احاطه کرده‌اند. محل تقاطع این حلقه‌ها منجر به تشکیل ۵۲ چاکرا یا چرخه شده است که سه راس از آن‌ها عبارت‌اند از: اهرام مصر، کعبه و تخت سلیمان. گردشگران از سال ۱۳۸۴ در روز اوج فعالیت‌های انرژی زمین به این محل می‌آیند و در جهت عقربه‌های ساعت دور دریاچه آن می‌چرخند تا حس روحی و روانی حیرت‌انگیزی را تجربه کنند.

عجایب دریاچه تخت سلیمان

روایات مختلفی در رابطه با نحوه جوشیدن چشمه دریاچه تخت سلیمان مطرح است که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کوبیدن عصای حضرت سلیمان: طبق این باور، سلیمان پیامبرa عصای خود را بر زمین می‌کوبد و درست در محل برخورد عصا با زمین، چشمه‌ای می‌جوشد که در اثر گذر زمان به دریاچه تبدیل می‌شود.

کیسه‌ای خاک از طرف حضرت مریمd: گفته می‌شود که هرمزد، پادشاه ایرانی، پس از شنیدن خبر تولد حضرت عیسیa فرستاده‌ای را برای عرض تبریک به نزد حضرت مریمd می‌فرستد. ایشان کیسه‌ای خاک به فرستاده می‌دهد؛ اما او قبل از رسیدن به مقصد، در محل تخت سلیمان بیمار می‌شود و پیش از مرگ، کیسه را در همان‌ محل دفن می‌کند. پادشاه که از این ماجرا باخبر می‌شود؛ دستور می‌دهد تعدادی ساختمان در آن‌جا ساخته شود که در همین زمان، چشمه‌ای از زمین می‌جوشد و باعث آبادانی آن می‌شود.

افسانه‌های زیادی هم راجع به وجود گنج‌ در اعماق دریاچه گفته شده؛ هرچند که در هیچ دوره تاریخی، ‌حرف و سخنی از کشف این گنجینه‌ها بیان نشده است. عمق زیاد دریاچه و رسوبات معلق درون آب مانعی بر سر راه کاوشگران بوده است تا حقیقت ماجرا را کشف کنند. اولین بار، غواصان آلمانی وارد دریاچه شدند؛ گرچه رسوبات و فشار داخل آب اجازه نداد که آن‌ها چیزی درون دریاچه پیدا کنند. افسانه‌هایی مانند گنجینه کوروش کبیر، گنجینه قلعه تخت سلیمان، انگشتر سلیمانa، گنجینه گرال یا جام مقدس حضرت مسیحa. در ادامه تنها به یکی از این افسانه‌ها اشاره می‌کنیم.

افسانه انگشتر حضرت سلیمانa: طبق برخی باورها، حضرت سلیمان با قدرت‌های ماورالطبیعه انگشتر جادویی خود این قلعه را ساخته است. در افسانه‌ها آمده است که شیطان انگشتر حضرت را به دریاچه انداخت و با ظاهری شبیه او بر تخت پادشاهی نشست. برخی چنین می‌گویند که این انگشتر برای همیشه در دریاچه مدفون شد؛ برخی دیگر می‌گویند یک ماهی انگشتر را خورد و حضرت سلیمانa آن را در شکم ماهی پیدا کرد و به این ترتیب مجدداً قدرت خود را به دست آورد.

زندان تخت سلیمان

باورهای زیادی در خصوص تخت سلیمان بین مردم دست به دست می‌شود که یکی از مشهورترین آن‌ها به کوه زندان مربوط می‌شود؛ کوهی مخروطی‌شکل و توخالی موسوم به کوه «زندان دیو» یا «زندان سلیمان» در نزدیکی تخت سلیمان. بر اساس برخی باورها، این کوه محلی برای زندانی دیوهای سلیمان نبیa بوده است که در گودال عمیقی محبوس بودند. مردم محلی معتقدند حضرت سلیمانa برای مجازات دیو‌های نافرمان، آن‌ها را درون این سیاه چاله می‌انداخت. گویا یکی از این دیوها همان دیوی بوده است که انگشتر حضرت را ربوده بود.

این کوه مخروطی که ارتفاعش از زمین‌های مجاور به ۹۷ تا ۱۰۷ متر می‌رسد، هزاران سال پیش بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه شکل گرفته است. در وسط آن گودالی به عمق ۸۰ متر وجود دارد که قطر دهانه‌اش حدود ۶۵ متر است. از کوه مذکور در زمان مانایی‌ها در فاصله سال‌های ۸۳۰ تا ۶۶۰ پیش از میلاد، به‌عنوان نیایشگاه استفاده می‌شد و چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی با خاصیت درمانی در اطراف آن وجود دارد.

ظاهراً مخروط میان‌تهی این کوه،‌ حدود دو هزار سال پیش مانند دریاچه کنونی تخت سلیمان، پر از آب بوده و در دهانه تپه قرار داشته است؛ اما با گذر زمان و در اثر افزایش حجم رسوبات، شکاف‌های آن در عمق ۱۰۰ متری مسدود و مخروط خشک می‌شود. دانشمندان بر اساس مشاهدات خود از کوه و اطراف آن نتیجه گرفتند که چشمه‌ای کوچک عامل شکل‌گیری چنین کوه مرتفعی بوده است. این کوه اولین اثر طبیعی آذربایجان غربی محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا