معرفی کتاب

معرفی کتاب عروس قریش

کتاب «عروس قریش» روایتی جذاب و پرکشش دارد. نویسنده همراه با سوژه اصلی داستان، با خرده روایت هایش شخصیت های فرعی بسیاری خلق کرده است؛ از جمله این شخصیت های فرعی، دختر همسایه حضرت آمنه و کنیز ایشان هستند تا به کمک آنان و کشمکش های فرضی میانشان، به معرفی عمیق تر شخصیت مادر پیامبر صلی الله علیه و آله بپردازد. این کتاب که در ۳۳۹ صفحه به رشته تحریر در آمده، توسط نشر اسم و در سال ۱۳۹۸ چاپ و منتشر شده است. دختری از قریش از کودکی علاقه زیادی به مطالعه تاریخ، مخصوصا زندگی نامه ها داشتم. برای همین بود که در همان سالهای ابتدایی دبستان، درقفسه های کتابخانه مان، کتاب های تاریخی را دنبال می کردم و «محمد رسول الله» اولین کتابی بود که دست گرفتم؛ کتابی از خاطرات پیامبر از تولد تا هشت سالگی ایشان که به زیبایی روایت شده بود.

یادم هست با خواندن آن کتاب، همیشه دوست داشتم از مادر پیامبر اسلام، حضرت آمنه، بیشتر بخوانم و او را بیشتر بشناسم. هرچه جست وجو می کردم، کمتر کتابی رمان گونه به دستم می رسید. تا اینکه رسیدم به کتاب «عروس قریش»؛ کتابی که می توان آن را یکی از جامع ترین کتاب های زندگی نامه حضرت آمنه، مادر آخرین پیامبر خدا دانست که توانسته اطلاعاتی تاریخی در بستر رمان به مخاطبان ارائه دهد.

این کتاب که به قلم مریم بصیری نوشته شده، همچون دروازه ای است برای آشنایی با زمانه و عصر پیامبر صلی الله علیه و آله، باورها، اعتقادات و فرهنگ جامعه آن روزهای حجاز و همچنین آنچه بر مادر پیامبر از کودکی تا بعد از تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله گذشته است.

به گفته نویسنده، این کتاب که از تولد تا فوت حضرت را در بر می گیرد، به نیت ۱۴ معصوم، ۱۴ فصل دارد و هرفصل آن شامل یک از موقعیت های حساس زندگی حضرت آمنه است، خواننده را در کوچه پس کوچه ها و خانه های مکه با کودکی و نوجوانی آمنه همراه می کند، به هنگام ازدواج همراه با اوست، با دلتنگی هایش برای عبدالله، دل مخاطب را پر از آشوب می کند و بعد از تولد محمد صلی الله علیه و آله ، امید و عشق را در مقابل چشم های مخاطب به خوبی ترسیم می کند.

نویسنده در «عروس قریش»، هنرمندانه، زیست پاک امنه و عبدالله را سوژه رمانی خوشخوان قرارداده است؛ زندگی پربرکتی که مولودش، یگانه عزیزخلقت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا