ایران ما

هنر های دستی زنان سیستان و بلوچستان (2)

قالی‌ بافی

قالی‌بافی از هنرهای دستی مهم این خطه است. سابقه درخشان بافندگی سیستان، ریشه در کوشش و روحیه‏ شاد و پُرتوان بانوان سیستانی داشته است؛ چراکه تجربه نشان می‌دهد هر جا کشاورزی رونق گرفته، فرش‌بافی رو به نابودی رفته است. با توجه به این‌که سیستان در گذشته کشاورزی پررونقی داشته، شهرت بافته‎های آن در جهان پیشین، تعجب‌برانگیز است؛ زیرا سنت بافندگی سیستانی‌ها به بافته‌های سکایی جهان باستان می‌پیوندد. در حال حاضر، نزدیک به دو هزار دار فرش در نقاط شهری و روستایی سیستان دایر است و افراد مشغول به کار تولید فرش، حدود چهار هزار نفر هستند؛ که بیشتر آنان را بانوان روستایی تشکیل می‌دهند. ازاین‌رو، بافت فرش یکی از مهم‌ترین و تنها فعالیت غیر کشاورزی مهم منطقه به شمار می‌رود؛ و درآمد قابل‌ملاحظه‌ای را نیز نصیب خانوار روستایی در سیستان می‌کند.

گلیم‌ بافی

گلیم‎بافی، یکی از هنرهای دستی در منطقه‏ سیستان و بلوچستان است؛ مشتمل بر دو قسم گلیم دورو (شامل ساده، پود بافت و تخت بافت) و گلیم یک‌رو (سوماک، پودپیچ و سوزنی). هنر گلیم‎بافی، در برخی روستاها و نقاط عشایری سیستان رواج دارد. تاروپود این‌گونه گلیم، بستگی به ماده‌ اولیه دارد. ممکن است تار آن از پنبه، پشم و یا مو؛ و پود آن از پشم یا نوارهای بریده و باریک از پارچه‌های کهنه باشد. در مجموع، گلیم، بافته‌ای است که به‌عنوان زیرانداز و پرده در چادرها و محل‌های عمومی نظیر قهوه‌خانه‌ها و نیز در تهیه‏ لوازم زندگی و کار، مانند رختخواب (چادرشب)، سجاده، خورجین، جوال، پشتی، جُل اسب، سفره و… استفاده می‌شود. گلیم در گویش سیستانی، شال (shal) نامیده می‌شود.

چلیک ‏بافی

چلیک، نوعی طناب است که از الیاف گیاهانی مانند «برگ کَرتِه» و جِلد نخ مانند دور درخت خرما بافته می‎شود. از این طناب‌ها، برای حمل بار با حیوانات و محکم‌کردن سقف خانه‎های قدیمی و غیره استفاده می‌شده است. هر سه نوع مواد اولیه در منطقه وجود دارد. این صنعت دستی با ورود طناب‌های پنبه‎ای و نایلونی از رونق افتاده و جای خود را به صنایع جدید داده است. هرچند چلیک از نظر مقدار تولیدی قدرت رقابت با این طناب‌ها را ندارد؛ اما در قسمت کیفیت، هنوز هم برتری خود را نسبت به آن‎ها به اثبات رسانده است. اغلب روستاییان در هنگام احتیاج و جایی که دسترسی به طناب نداشته باشند، چلیک می‏بافند.

سفال ‎سازی

سفال‎سازی از گذشته‎های بسیار دور، در این منطقه و به‏خصوص بین بلوچی‎ها رواج داشته است. نمونه‎هایی از آن در روستای «دامین» شهرستان ایرانشهر، یافت شده که مربوط به دو هزار سال پیش از میلاد بوده است. امروزه نیز در روستای «کلپورگان» در 35 کیلومتری جنوب شهر سراوان، که محل سکونت سفالگران بلوچ است، هنرمندان زیادی به هنر سفال‎سازی اشتغال دارند. آن‌چه سفال‏ این منطقه را از سایر مناطق متمایز کرده این است که بلوچ‎‏ها، رنگ را از گونه‏ای سنگ منگنز که از کوه بیرگ سراوان به دست می‎آورند، می‏سازند. آن‌ها ظرف‎های سفالی را به اشکال مختلفی برگرفته از طبیعت ترسیم می‎کنند و به طبیعت جان می‎بخشند؛ تصاویری مانند خورشید، ماه، ستاره و … . وسیله‏ نقش‌کردن سفال‎‌ها نیز، برگ درخت خرما یا تکه‌ای از همان سنگ مخصوص است. بیشتر نقش‌ها، ابتدایی و به شکل نقطه‎چین ‏هستند.

حصیربافی(خولک‌ بافی)

صنعت حصیربافی در منطقه‎‏ سیستان با گویش اصیل (Assel) بافی تلفظ می‎شود. تولیدات حصیر برای زیرانداز، سایه‎بان، ظروف مختلف، پرده و… کاربرد دارد. حصیربافی شامل بامبوبافی، مرواربافی، ترکه‌بافی، سبدبافی و چیغ‎بافی نیز می‌شود. هنرمندان حصیرباف، با جان و دل و عشقی که به کارشان دارند، قدم به مناطق کوهستانی دیارشان می‌گذارند؛ تا با دستان لطیف‌ خود، بدون اینکه زخمی بر بدنشان به‌جای بگذارند، شاخه‎ها را با خود به همراه بیاورند و محصولات زیبایی از آن به وجود آورند. آن‌ها، تاروپودی از سبدها و ظروف حصیری را برای مصارف خانگی و یا فروش آن، به نمایش می‎گذارند و هنر دستِ خود را به رخ دیگران می‌کشند. حصیر از برگ درخت خرما، که به زبان بلوچی به آن «پیش» می‌گویند، و هم‌چنین از برگ نخل وحشی، با زینتی کوتاه به نام «داز» بافته می‌شود. در حصیربافی، مردان نیز شرکت دارند. برای بافتن حصیر، نخست برگ‌های نخل را خیس می‌کنند و به شکل نوارهای ریزودرشت درمی‌آورند. بدیهی است هرقدر نوارها ریزتر باشند، کار ظریف‌تر است. پس از آماده‌شدن نوارها، بار دیگر آن‌ها را خیس کرده و سپس شروع به بافتن می‎کنند.

حصیربافی در بیشتر استان‌های ایران رایج است، با این تفاوت که مثلاً حصیرهای ساخت شمال، طرح‎هایی هندسی دارند که از بافت نی طبیعی یکرنگ، پدید می‎آیند و در میناب، نوارهای رنگین از نی قرمز، در داخل حصیر بافته می‌شود. حصیر نه‌فقط به‌عنوان کف‌پوش و زیرانداز، بلکه همراه با تیرهای چوبی به‌عنوان پوشش سقف خانه‎ها نیز به کار می‏رود. در چادرهای عشایری، دیواره‌ چادر را از بافتن نی به ریسمان و موی بز می‌سازند. قشقایی‌ها، در این زمینه طرح‌های مشبک با ریسمان مشکی به وجود می‌آورند. عشایر کرد، نی‌های عمودی را تماماً از ریسمان‌های رنگین پشمین می‌پوشانند و طرح‎های هندسی جانداری از آن‌ها می‎سازند و گاه تصویر آدم‎ها و حیوانات را هم بر آن‌ها می‎افزایند. اما بلوچ‌ها، خانه‌های خود را به شکل سبدهایی غول‌آسا به نام «کپر» می‏سازند. حالت دیوار کپر که از درون به گنبد می‎ماند، با نقشه‌ای مارپیچ خود، روح آدمی را به‌سوی نامتناهی اوج می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا