حجابسبک زندگی

چگونه دخترانی عفیف داشته باشیم

حس زیبایی دوستی در همه انسان ها وجود دارد. دختران نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ضمن آن که میل به خودنمایی هم دارند و دوست دارند زیبایی شان را به تماشا بگذارند. در این میان وظیفه والدین است که این جلوه گری را در مسیری درست هدایت کنند تا آسیبی به فرزندشان نرسد. خداوند زیبایی دختران را در عفاف شان قرار داده است؛ چرا که دختران محجوب و عفیف  جذابیت بیشتری دارند. عفت دختران یعنی پاکی روح و جسم آن ها، و نشان دهنده حیای شان است. دختر با حیا وجودش مقدس است و نگاه هوس بازان را به خود جذب نمی کند. او مانند مرواریدی گران قیمت یا الماسی زیباست که در دسترس همه نیست. برای آن که دخترانی باحجاب و باعفت داشته باشیم، باید برای تربیت او به نکاتی توجه کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم.

زیاد محبت کنید

 میل به جلب توجه در همه زنان و دختران وجود دارد؛ پس طبیعتاً دختران دوست دارند دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند. وقتی اعضای خانواده نسبت به دختران شان محبت کافی داشته باشند و از ظاهر و رفتارش نیز تعریف کنند، او دیگر به دنبال جلب توجه در بیرون از خانه نیست. این گونه محبت ها و تعریف ها، اعتماد به نفس او را تقویت می کنند. البته باید توجه داشت که همه تعریف ها به جنبه زیبایی ظاهری او ختم نشود؛ گاهی باید صفات زیبای او را برشمرد و از رفتارهای پسندیده اش تعریف کرد تا حس نیاز به دیده شدن در او ارضا شود. به این ترتیب انگیزه خودنمایی در برابر نامحرم برایش کم رنگ شده و محبت والدینش را به همه نگاه های شوم ترجیح می دهد. دخترانی که محبت کافی از والدین خود می بینند، از نظر اجتماعی بسیار باشخصیت بوده و اعتمادبه نفس خوبی نیز خواهند داشت.

الگویی مناسب باشید

اغلب والدین به نوعی الگوی فرزندان شان هستند و نوع رفتار آن ها می تواند در تربیت فرزندان اثرگذار باشد. حفظ عفت پدر و مادر اثر مستقیم در تربیت عفت دختران دارد. پوشش مادر و علاقه او به پوشش و نوع ارتباطش با نامحرم، می تواند در تربیت و آینده دخترش اثرگذار باشد. مادرانی که به اجبار حجاب را می پذیرند و گاهی از سختی آن می نالند، می توانند اثر منفی بر پذیرش حجاب از سوی دختران شان داشته باشند. در این میان از رفتار پدرها نیز نباید غافل بود؛ نحوه ارتباط پدر با نامحرم و نوع نگاه کردنش به نامحرم، در تربیت عفت دخترانه اثرگذار است. پدری که حریمی بین خود و نامحرمان دارد، به چشم چرانی مبتلا نیست و تمام علاقه و محبت خود را بین خانواده اش تقسیم می کند، می تواند الگوی خوبی برای پذیرش حجاب و داشتن عفت از سوی دخترش باشد.

تشویق دختران به حجاب

یکی از بهترین راه کارها برای موفق شدن در هر کاری «تشویق» است. همه انسان ها تشویق شدن را دوست دارند و چه بسا برای رسیدن به آن زحمات زیادی متحمل می شوند. یک پدر و مادر آگاه قبل از آن که دخترش بیرون از خانه گرفتار دوست ناباب شود، او را به حجاب علاقمند می کند. دختری که در دوران کودکی آموزه های مربوط به حجاب را به درستی فراگرفته باشد، و گاهی بابت حجاب خوبش جایزه گرفته و تشویق شده باشد، هرگز آن خاطرات شیرین را فراموش نمی کند. دختران محجبه باید در خانه و مدرسه و در میان فامیل تشویق شوند، تا هم خود به حجاب علاقمند شوند، هم دوستان شان را به داشتن حجاب، عفت و حیا تشویق کنند.

آموزش حجاب از کودکی

اگر پایه هر آموزش تربیتی در کودکی افراد شکل بگیرد، استوارتر خواهد بود. گاهی برخی از خانواده ها به آن دلیل که دخترشان به چشم شان بچه ای کم سن و سال می آید که طاقت گرما و پوشش بیشتر ندارد، او را به پوشیدن لباس های نامناسب و نیمه عریان، در محیط بیرون از خانه تشویق می کنند. به همین علت دختری که به آن سبک پوشش عادت کرده، بعد از سن تکلیف نیز حاضر به داشتن پوشش مناسب در بیرون از خانه نیست و نمی تواند سختی پوشش بیشتر را تحمل کند. توصیه می شود دختران را از سنین قبل از تکلیف به پوشش کامل عادت دهیم تا بعداً دچار مشکل نشوند. گاهی با هنر شعر و قصه باید کودکان را با حجاب آشنا و به آن علاقمند کرد. مادران به عنوان کسانی که بیشترین نقش را در تربیت دختران شان دارند، بهتر است در قصه های شبانه برای آن ها داستان حجاب بگویند تا در روح و جان شان اثر گذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا