معرفی کتاب

کتاب ره نمای طریق

کتاب «ره نمای طریق» مشتمل بر ۵۸۰ سؤال در موضوعات گوناگون از آیت الله محمدعلی جاودان و پاسخ های ایشان به این سؤالات است. کتاب ره نمای طریق در ۱۲ بخش است و تقریبا تمام موضوعاتی که باید از یک عالم دینی آگاه به مسائل اجتماعی پرسیده شود، در کتاب گنجانده شده است. پرسش های اخلاقی، پرسش های عبادی، مشاوره های تحصیلی برای طلاب و دانشجویان، مشاوره های مطالعاتی، پرسش های اعتقادی (نظير توحید، نبوت، اهل بیت، ولایت فقیه و قیامت)، پرسش های قرآنی، پرسش های تاریخی، مشاوره های ازدواج، مسائل خانواده، پرسش های روایی، مسائل فرهنگی و توصیه های استاد جاودان در امور مادی و معنوی، بخش های اصلی این کتاب را تشکیل می دهند. همچنین از جمله ویژگی های این کتاب، می توان به مواردی همچون «پاسخگویی به پرسش های جوانان درباره خلأهای موجود در دنیای امروز»، «ارائه سبک زندگی متناسب با نیازهای اجتماعی»، «ارائه پاسخ های کوتاه، مفید و کاربردی به سؤالات» و… اشاره کرد. کتاب ره نمای طریق در ۵۵۸ صفحه و توسط مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

اینکه انسان بداند به چه علت خلق شده و خود را از این سردرگمی و بلاتکلیفی نجات بدهد و به خدا نزدیک تر شود، چه ثمری دارد؟ اگر آدم بداند برای چه خلق شده، حتما سعادتمند خواهد شد. قرآن می فرماید: «ما جن و انس را برای بندگی کردن خلق کرده ایم». در آیه، دو انحصار وجود دارد. انحصار اول این است که در عبادت فقط خدا را عبادت کنید و انحصار دوم این است که هیچ کاری جز بندگی نکنید. او، فقط خدا را بندگی کنید و ثانيا، جز بندگی کاری نکنید و فقط بندگی کنید؛ بنابراین ما هر کار دیگری کنیم، خلاف هدف خلقت است، اما مقصود این سخن آن نیست که نخورید و نیاشامید و نخوابید و همه اش نماز بخوانید؛ بلکه مقصود این است که همه کارهایتان رنگ عبودیت بگیرد و برای خدا باشد و قصد قربت داشته باشید. اگر این را بفهمیم و آن طور که باید عمل کنیم، خلقت ما به هدف خودش رسیده است.

تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این كتاب

بخش عمده ای از کتاب مطالعه شد، مطالب سودمند بسیاری در آن هست که برای جوانان دانستن آن لازم يا راهگشا است. خداوند به همه آنها توفیق دهد و مؤلف محترم را محفوظ بدارد بمنّه وكرمه.

مرداد ۹۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا