تغذیه

آموزش شیرینی باقلوایی گردویی

در سال جدید؛ کام تان شیرین!

آموزش پخت شیرینی

این بار با آموزش شیرینی باقلوایی گردویی در خدمت شما هستیم. شیرینی باقلوایی برای جشن ها، شب یلدا، مهمانی ها و سفره افطاری ماه رمضان عالی است؛ چون مواد تهیه آن بسیار راحت و ارزان است؛ و اینکه یک نوع خاص، خیلی خوشمزه و مقوی از باقلوا است. پس با ما همراه باشید.

شیرینی باقلوا گردویی

مواد لازم

تخم مرغ: یک عدد ریز

 شیر: نصف لیوان

روغن مايع: نصف لیوان سرخالی

وانيل: نصف قاشق مربا خوری

نشاسته ذرت: یک چهارم لیوان، ۵۰ گرم

آرد سفید: حدود یک ونیم لیوان

بکینگ پودر: یک ونیم قاشق مرباخوری

گردوی خرد شده: نصف لیوان

شربت باقلوا

شکر: یک لیوان

پودر هل: نصف قاشق مرباخوری

 آب: نصف لیوان

گلاب: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

آب لیموی تازه: یک قاشق غذاخوری (اگر نداشتید، مقدار کمی آبلیموی صنعتی بزنید.)

طرز تهیه

برای تهیه شیرینی باقلوا گردویی، در ابتدا باید شربت را آماده کنیم. به این صورت که آب، شکر، آبلیمو و پودر هل را روی حرارت قرار داده و هم بزنید تا قبل از جوشیدن، شکرها ذوب شود. همین که شربت جوشید، کافی است. حرارت را خاموش کرده و به آن گلاب و زعفران دم کرده غلیظ (در صورت دلخواه) اضافه کنید و این شربت را کنار بگذارید تا سرد شود.

حالا برای تهیه خمیر این شیرینی ابتدا در کاسه ای تخم مرغ، شیر، روغن، پودر هل و وانیل را با همزن دستی یا قاشق، ترکیب کرده و به آن نشاسته ذرت و پودر گردو را اضافه کنید و ترکیب کنید. اکنون نصف آرد را با بکینگ پودر داخل مواد الک کنید و با قاشق ترکیب کنید. مابقی آرد دستور را کم کم اضافه کرده (قاشق قاشق) و با دست کمی ورز دهید تا یک خمير كاملاً لطيف به دست بیاید و خمیر داخل کاسه جمع شود. ممکن است که از آرد دستور کمتر یا بیشتر استفاده شود؛ این بستگی به جنس آرد شما دارد. (اگر آرد را بیش از اندازه بزنید، خمیرتان خراب می شود. پس تا جایی آرد را اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد.) حالا خمیر را داخل یک قالب گرد به قطر ۲۰ سانت که با کره سرد چرب شده، با دست باز کنید.

نکته مهم: حتماً خمیر را بیشتر به سمت دیواره ها هدایت کنید. بعد با چاقو به اندازۀ مربع های کوچک برش دهید. اگر دیدید خمیر به چاقو می چسبد، نشانة خوبی است؛ یعنی خمیر شما خیلی لطیف است. سرچاقو را در آرد بزنید و برش بدهید. سپس در فر گرم ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه برای حدود ۳۰ دقیقه بپزید. آخرهای پخت می توانید حرارت بالا را نیز روشن کنید تا روی کار رنگ بگیرد. وقتی قالب را از فر خارج کردید همان جا بلافاصله شربت را به روی شیرینی  داغ ریخته، سعی کنید با چاقو کمی برش ها را باز کنید و ۱۲ ساعت در یخچال استراحت دهید. (در ابتدا که شیرینی داغ است آن را نپوشانید. وقتی که خنک شد، روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال استراحت دهید.) بعد آن را در ظرفی برگردانده و برش ها را جدا کرده و در این جا اگر دوست داشتید، شربت اضافه درست کنید و روی شیرینی ها بریزید و با پودر پسته یا نارگیل تزیین کرده، سپس سرو کنید.

نکات:

*می توانید میزان شربت کار را یک ونیم تا دو برابر افزایش دهید.

*اگر قالب گرد شما بزرگ تر باشد، ارتفاع باقلوای شما کمتر می شود و برش های تمیزتری می خورد. این ها همه بستگی به خود شما دارد. اگر قالب نداشتید، داخل قابلمه هم می توانید درست کنید. برای اندازه گیری سایز قالب یا قابلمه، کافی است با متر یک لبۀ قابلمه را تا لبه دیگر اندازه بگیرید.

*اگر مواد را دو برابر کردید، تخم مرغ را یک عدد سایز معمولی بزنید.

*نشاسته ذرت جایگزین ندارد. می توانید آن را از مغازه های لوازم قنادی تهیه کنید.

*هر قاشق مرباخوری معادل 5 میلی لیتر است. منظور از قاشق مرباخوری قاشق های مخصوص اندازه گیری در شیرنی پزی و کیک پزی است؛ اما اگر نداشتید، یک قاشق مرباخوری معمولی سر صاف بکینگ پودر بریزید.

*برای اندازه گیری صحیح مواد، از لیوان دسته دار فرانسوی استفاده کنید.

*حتماً فر را از 15 دقیقه قبل گرم کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا