تغذیه

راهکارهای روزه داری بهتر با تغذیه مناسب (2)

همه ما خاطرات شیرینی از روزه داری در ماه مبارک رمضان داریم. بعد از ساعت ها گرسنگی و تشنگی، نشستن بر سر سفره افطار بسیار لذت بخش است. با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز در این سال، که معمولاً با دید و بازدید و پذیرایی های خوشمزه همراه است، یکی از مهم ترین دغدغه های افراد، انتخاب تغذیه مناسب این ماه است. در دید و بازدیدهای عید اغلب آدم ها دوست دارند شیرینی و آجیل بخورند و لذت ببرند؛ اما ممکن است بر اثر زیاده خواری هضم شان دچار مشکل شود و نتوانند به راحتی روزه بگیرند. کسانی که از ترس گرسنگی در طول روزه داری سه وعده غذا میل می کنند، دچار اضافه وزن می شوند. در ديد و بازديدها حواس مان باشد از پرخوري و روي هم خوري پرهيز کنیم. مخصوصاً چون فاصله بين افطار تا آخر شب كه زمان ديد و بازديد است، كوتاه است، روي هم خوردن آجيل، شیرینی، ميوه و تنقلات بعد از افطار، باعث اختلال هضم و به وجود آوردن مشكلات گوارشي براي فرد می شود و خواب شب را نیز دچار اختلال مي كند.

بررسی علل و راه درمان بوی بد دهان در روزه داری

بعضی افراد در ایام روزه داری دچار بوی بد دهان می شوند. این عارضۀ اذیت کننده علل متفاوتی دارد. یکی از علل اصلی بوی بد دهان در برخی افراد روزه دار، خواب بعد از غذاست. خوابیدن بلافاصله بعد از غذا باعث سوء هضم شده و غذا را در معده فاسد می کند. تکرار این عادت نادرست باعث فساد غذا در معده می شود و می تواند مشکلاتی نظیر زخم معده، ورم معده، شل شدن دهانه معده را ایجاد کند. علت بعدی آن عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است. این مشکل را می توان با شستن دهان با آب نمک و مسواک زدن برطرف کرد. سردی خواری در وعده سحر، مانند خوردن ماست، دوغ و غذاهای سرد دیگر قبل از خواب، باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. این مسئله را هم می توان با خوردن کمی زنجبیل، هل و دارچین حل کرد. افطار کردن با آب جوشیده ولرم نیز یکی از راهکارهای مفید از بین بردن بوی بد دهان است.

چه غذاهایی مناسب سحری هستند

بعضی افراد برای آن که دچار اضافه وزن نشوند، وعده سحری را حذف می کنند. حذف این وعده سبب افت قند خون و کاهش عملکرد بدن در طول روز می شود. همچنین گرسنگی موجب می شود که در وعده افطار غذای سنگین بیشتری بخوریم؛ که همین امر سبب مشکلات گوارشی مثل بازگشت اسید معده به مری، ترش کردن و افزایش وزن ناخواسته خواهد شد. پس خوردن وعده سحری را حتی شده در حد چند لقمه، فراموش نکنیم. نخوردن سحری باعث تحلیل قوا در طول روز می شود.

در وعده سحر از اغذیه تند، شور، شیرین و خیلی چرب پرهیز کنیم. برای جلوگیری از ضعف، در وعده غذایی سحر از نان سبوس دار استفاده کنیم. حتی می توانیم دو قاشق سبوس گندم داخل آب خورشت ریخته، آن را خوشمزه، لعاب دار و مقوی کنیم. برای سلامت جسم، نوشابه را از برنامه غذایی خود کاملاً حذف کنیم. کسانی که زیاد ضعف می کنند، خوردن دو قاشق سویق با عسل در سحری می تواند ضعف شان را برطرف کند. در وعده سحر از انواع غذاها مثل قورمه سبزی، ته چین، فسنجان و… می توان استفاده کرد؛ اما خوردن ماهی، زیاد توصیه نمی شود. فقط دقت داشته باشید حتماً سحری را حداقل یک ساعت قبل از اذان میل کنید و فوراً بعد از خوردن سحری نخوابید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.

چه کنیم دچار یبوست نشویم

در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل عدم مصرف مایعات در طول زمان روزه داری، برخی افراد دچار یبوست می شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، مصرف میوه ها، سبزیجات، زیتون و سالاد در وعده سحری، استفاده از غذاهای خورشتی مانند خورش آلو اسفناج و خورش به و مصرف نوشیدنی های مناسب مزاج در طول افطار تا سحر توصیه می شود. زمان مناسب مصرف میوه بعد از هضم غذاست؛ پس بلافاصله بعد از افطار و سحر میوه نخوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا