تغذیه

راهکارهای روزه داری بهتر با تغذیه مناسب

همه ما خاطرات شیرینی از روزه داری در ماه مبارک رمضان داریم. بعد از ساعت ها گرسنگی و تشنگی، نشستن بر سر سفره افطار بسیار لذت بخش است. با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز در این سال، که معمولاً با دید و بازدید و پذیرایی های خوشمزه همراه است، یکی از مهم ترین دغدغه های افراد، انتخاب تغذیه مناسب این ماه است. در دید و بازدیدهای عید اغلب آدم ها دوست دارند شیرینی و آجیل بخورند و لذت ببرند؛ اما ممکن است بر اثر زیاده خواری هضم شان دچار مشکل شود و نتوانند به راحتی روزه بگیرند. کسانی که از ترس گرسنگی در طول روزه داری سه وعده غذا میل می کنند، دچار اضافه وزن می شوند. در ديد و بازديدها حواس مان باشد از پرخوري و روي هم خوري پرهيز کنیم. مخصوصاً چون فاصله بين افطار تا آخر شب كه زمان ديد و بازديد است، كوتاه است، روي هم خوردن آجيل، شیرینی، ميوه و تنقلات بعد از افطار، باعث اختلال هضم و به وجود آوردن مشكلات گوارشي براي فرد می شود و خواب شب را نیز دچار اختلال مي كند.

حفظ سلامت بدن با افطاری مناسب

اولین سوالی که برای وعده افطار ممکن است ذهن  افراد را درگیر کند این است که شروع افطار با چه چیزی باشد؟ برخی افراد به علت تشنگی زیاد اول افطار آب خنک می نوشند؛ اما بدانید مصرف آب خنک در افطار به علت بالا رفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی مدت، کارکرد معده را برای هضم غذا دچار اختلال می کند. بهترین گزینه شروع افطار، چند عدد خرما با يک ليوان آب گرم است؛ زيرا ضمن افزايش سريع قند خون و برطرف کردن ضعف ناشي از آن، معده و دستگاه گوارش را گرم و آماده جذب و هضم غذا مي کند. در ابتدای افطاری از نوشیدن آب فاتر نیز غافل نشوید. امام جعفر صادقa فرمودند: «رسول اللهh هنگامی که افطار می کرد ابتدا میل به حلوا می فرمود. اگر پیدا نمی شد، با یک شیرینی یا قند یا چند خرما. اگر آن ها نبود، با آب ولرم افطار می فرمود؛ و می فرمود معده و کبد را پاکسازی می کند و بوی بد دهان را خوش می کند و دندان ها را تقویت می کند و چشم ها را تقویت می کند و بینائی را جلا می دهد و گناهان را می شوید و ژن های جهش یافته را تسکین می دهد و مره (صفرا و سودا) را تسکین می دهد و بلغم را قطع می کند و گرمی معده را خاموش می کند و میگرن را برطرف می کند.» (اصول كافى، کلینی، 1393، ص153) در وعده افطار می توان از مقداری نان برشته سبوس دار با کمی پنیر و گردو و یا سبزی  خوردن بهره برد. خوردنی هایی چون شله  زرد، شیربرنج، حلیم، حلوا، حلوا ارده، فرنی، آش و سوپ خودشان به تنهایی یک وعده غذایی به حساب می آیند و بهتر است از زیاد خوردن آن ها در کنار دیگر غذاها پرهیز کنیم. نوشیدن شیروعسل، شیروخرما و شیروسویق نیز توصيه مي شود. بهتر است در وعده افطار از غذاهاي سبك تر استفاده شود و در ديد و بازديدها به جاي شيريني هاي صنعتي از تنقلات طبيعي مانند توت، انجير، كشمش و بادام و به ميزان محدود استفاده شود؛ به خصوص اگر خانواده در يك شب چندين ديد و بازديد انجام مي دهند.

چرا بعد از افطار دچار ضعف و بی حالی می شویم؟

 بسیاری از افراد بعد از خوردن افطاری دچار سرگیجه و ضعف و بی حالی می شوند. در طول روز، گردش خون بدن در حالت طبیعی است. زمانی که به صورت ناگهانی معده را پر می کنیم، دستگاه گوارش به حجم زیادی از خون نیاز دارد تا بتواند آن غذا را هضم کند؛ در حالی که هنوز آب جدیدی جذب بدن نشده که حجم و فشار گردش خون را افزایش دهد. پس بدن مجبور می شود، مقداری از خون را به سوی دستگاه گوارش بفرستد؛ که این کار باعث سرگیجه و ضعف می شود. برای جلوگیری از سرگیجه بعد از افطار بهتر است اول کمی آب جوشیده ولرم با چند دانه خرما بخوریم و بعد از چند دقیقه استراحت، وعده افطار را میل کنیم.

چه کسانی در زمان روزه داری دچار سردرد می شوند؟

برخی روزه داران گاهی دچار سردرد می شوند. اگر سردرد شما همراه با نشانه های دیگری مانند خشکی و تلخی دهان، تهوع و حس گرمی در سر است، این سردرد ناشی از افت قند خون یا کاهش فشار خون نیست؛ مصرف رب انار ملس، آلوبخارا و تمرهندی ملس در هنگام سحر، به پیشگیری و کاهش شدت این سردرد کمک می کند. بهترین نوشیدنی ها برای پیشگیری و کاهش شدت این سردرد، شربت سکنجبین، شربت ریواس، شربت زرشک، شربت آلو و شربت خاکشیر با گلاب است. غذاهایی مانند خورشت کدو با آلو و خورشت ریواس برای پیشگیری و کاهش شدت این سردرد سودمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا