تغذیه

تغذیه‌ های فصل زمستان

هر فصلی تغذیۀ خودش را دارد. هردو فصل جزء فصل‌های سرد سال هستند. بهترین پیشنهاد این است که از غذاهای سرخ‌کردنی، فسفود و مضر و البته غذاهای سرد خیلی استفاده نکنید. اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید و کم‌تر سرما بخورید حتماً مطالب زیر را بخوانید و بهره بگیرید. البته مواردی که گفته شده است؛ برای فصل پاییز و زمستان خوب هستند. بالاخره در هردو فصل شیوع بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و… بیش‌تر از فصل‌های دیگر است.

این اسید چرب می‌تواند از انعقاد خون جلوگیری کند تا با از بین بردن انسداد رگ‌ها، ریسک وقوع مشکلات عروقی و قلبی را کاهش دهد. برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، مصرف این اسید چرب بسیار مهم است چون خطر مرگ را به طور چشم گیری کاهش می‌دهد و ریتم قلبی را بهبود می‌بخشد.

ماست

خوردن ماست در این فصل زمستان و پاییز اشکالی ندارد؛ اما توجه داشته باشید که دقیقاً مثل ماهی کمی سرد است. پس پیشنهاد می‌شود که روی آن کمی گل‌سرخ، نعنا بریزید که طبع آن را روبه گرمی ببرد. در این مورد خوردن آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

گردو

در فصل سرما می‌توانید بیش‌تر خورشت فسنجان درست کنید. طبع گردو گرم است و برای این فصل بسیار مناسب خواهد بود. در گردو مقدار زیادی اُمگا 3 وجود دارد. مصرف این اُمگا-3 به این دلیل ضروری است که بروز مشکلات قلبی رابه میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

گردو

شلغم

شلغم در طب سنتی طبیعت گرم و تری دارد. از شلغم برای سرماخوردگی، بیمارهایی نظیر آن می‌توانید بهره بگیرید. شلغم هم بهتر است در هوای سرد و خشک نگه‌داری کنید.

روغن زیتون

طبع این روغن بسیار گرم است. از روغن زیتون در انواع غذاها، سالادها می‌توانید استفاده کنید. سالاد دسر سردی است با روغن زیتون گرم می‌شود. هم‌چنین باعث ربع یبوست برای کودکانی می‌شود که در عمل دفع مشکل دارند.

ماهی

ماهی سرد است خیلی خوردن آن در فصل‌های سرد پیشنهاد نمی‌شود؛

ماهی

اما با گرم‌کردن آن می‌توانید این غذای خوشمزه را میل کنید. شما می‌توانید آن را با ادویه‌هایی مثل: «فلفل سیاه، زنجبیل، کمی دارچین.» گرم کنید و به راحتی میل کنید.

بلدرچین

گوشت بلدرچین از مرغ خیلی گرم‌تر است. گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، کلیسیم ،مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است که برای بیماری هایی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید می باشد.

شیر برنج

شیربرنج را با کمی دارچین می‌توانید میل کنید. خود شیر سرد است؛ اما وقتی به همراه برنج درست شود و کمی دارچین هم روی آن بریزید طبع آن گرم خواهد شد. غذای سبک و پر خاصیتی است. به دلیل شیری که در آن وجود دارد برای کوکانی که در حال رشد هستند بسیار مناسب است و دارای کلسیم است.

سوپ

دلیل مهم انتخاب سوپ در این فصل، کاهش چشم‌گیر نوشیدن آب در روزهای سرد است. چرا که با سرد شدن هوا، مردم کم‌تر احساس نیاز به نوشیدن آب می‌کنند و همین کاهش حجم مایعات در بدن منجر به افزایش احساس گرسنگی شده و فرد تمایل به مصرف حجم بیش‌تر غذا پیدا می‌کند.

غذاهای آبپز

سعی کنید در فصل سرما و پاییزی بیش‌تر غذاهایی را که درست می‌کنید آبپز باشد. در مقدمه هم گفتم که غذاهای سرخ‌کردنی اصلاً برای این فصل مناسب نیستند. غذاهای آبپز می‌شود که خاصیت غذا هم خیلی از بین نرود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا