ایران ماتغذیه

خورشت خلال کرمانشاهی

شرایط آب و هوایی ایران بسیار متنوع است و به علت تغییرات جوی، محصولات هر منطقه هم متفاوت است؛ همین، زمینه پیدایش غذاهای محلی را فراهم می‌آورد. ایران جزو معدود کشورهایی است که غذاهای محلی بسیار متنوعی دارد. کرمانشاه که در میانه‌های رشته کوه زاگرس قرار دارد؛ به دلیل وضعیت آب‌وهوایی، کوهستانی‌بودن و وجود پناهگاه و غارهای طبیعی، همواره مورد توجه انسان‌های عصر سنگ بوده است. کرمانشاه از لحاظ بقایای سکونت‌های پیش از تاریخ، یکی از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیا است.

در میان انواع و اقسام غذاهای محلی در این شهر، «خورشت خلال» یکی از مجلسی‌ترین غذاهای شهر کرمانشاه محسوب می‌شود؛ که در مراسم‌ها و ایام خاص تهیه می‌شود. استفاده از موادی همچون زرشک، دارچین، لیموعمانی و گلاب باعث می‌شود این خورشت علاوه بر طعم خوبش، عطر فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشد. این خورش در کرمانشاه با روغن حیوانی تهیه می‌شود.

    برای تهیه خورشت خلال کرمانشاهی اول پیاز را نگینی خرد کنید و کمی تفت دهید. پس از اینکه پیاز نرم و طلایی شد، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. گوشت خورشتی را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. زمانی‌که گوشت کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب هم سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود. سرخ‌کردن رب، علاوه بر اینکه طعم خورشت را بهتر می‌کند، باعث بهتر شدن رنگ آن هم می‌شود. پس از اینکه رب هم به خوبی تفت خورد، چوب دارچین را داخل قابلمه انداخته، چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. زمانی که گوشت به طور کامل پخت، چوب دارچین را از قابلمه خارج کنید. سپس خلال بادام را به همراه زعفران دم‌کرده، گلاب، لیموعمانی، نمک و مقداری فلفل به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورشت با حرارت ملایم جا بیفتد. در انتهای پخت، زرشک را که از قبل با کمی آب خیس کرده‌اید، به همراه کمی کره داخل تابه تفت دهید تا زرشک‌ها پف کنند؛ سپس به خورشت خلال اضافه کنید. پس از اینکه خورشت جا افتاد، آن ‌را به همراه برنج سرو کنید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا