تغذیه

سلامت و کاهش وزن با میوه های پاییزی

در دیدگاه طب سنتی، هر میوه ای را باید در فصل خودش مصرف کنیم زیرا دارای خواصی است که از بیماری های آن فصل پیشگیری یا به درمان آن ها کمک می کند. خوردن محصولات در فصل به این معناست که میوه ها، سبزیجات و گیاهان را در اوج تازگی و طعم آن ها مصرف می کنید. فصل پاییز آغاز دوره سرماست به همین دلیل تا می توانید بدن خود را با غذاها و میوه های مخصوص این فصل، تقویت کنید. بدن، هر چه بیشتر مملو از مواد مغذی و طبیعی شود، به راحتی دچار سرماخودرگی و آنفولانزا نخواهد شد. از مهم ترین خواص میوه های پاییزی، میزان بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C آن هاست که بدن را در برابر بیماری های فصلی و عفونی مقاوم می کنند. بنابراین بهتر است سبزیجات و میوه هایی را بخرید که به صورت محلی و در فصل خود رشد می کنند. معمولاً ارزان تر و برای محیط زیست بهتر هستند.

در این قسمت انواع میوه های پاییزی و همچنین سبزیجاتی را که در اصل مخصوص فصل پاییز هستند را معرفی می کنیم:

به (به دانه)

این میوه ی معطر و نیمه شیرین بسیار مغذی است و برای پخت و پز نیز از آن استفاده می شود. بِه سرشار از ویتامین C است. برخی افراد به را به صورت خام نمی توانند مصرف کنند، به همین دلیل پخته آن توصیه می شود که بسیار لذیذ است. در طول پاییز می توانید از این میوه لذت ببرید. هنگام پاییز این میوه را می توانید در تمام میوه فروشی ها پیدا کنید. چون بِه سرشار از پکتین (یک فیبر قدرتمند) است که برای مربا و ژله انتخابی مناسب می باشد، چون پکتین به صورت طبیعی ژله ساز است. پکتین میوه را پر می کند و عطر و طعم آن را غنی می سازد.

تخمه کدو

متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی همگی بر این نظرند که استفاده یک وعده از تخمه کدو در روز، ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن را به زینک تامین می کند. می توانید مقداری از تخمه کدوی خام را به همراه نمک دریایی و روغن زیتون برای خود بو دهید و روی سالاد از آن استفاده کنید. تخم کدو کم کالری است و طعمی خوب و ترد دارد. تخمه کدو سرشار از پتاسیم، فیبر، امگا ۳ و تریپتوفان است که استرس را کاهش می دهد و به خواب بهتر کمک می کند. پس از آن به عنوان میان وعده و یا در سالاد استفاده کنید.

انار

انار میوه ای قوی در طعم و مواد مغذی است. بتی موری متخصص تغذیه می گوید: باید انار را به خاطر سطح بالای فلاونوئیدها (گروهی از ترکیبات پلی فنل  طبیعی هستند که به دفع سموم بدن کمک می کنند) ستود. این میوه را می توان به اسموتی ها و سالاد نیز اضافه کرد. پوست قرمز و سفت بیرون انار نشان می دهد که خوب رسیده است. یک وعده آب انار حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان نیز هست. فیبر بالای موجود در دانه های انار کمک فراوانی به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می کند. شما می توانید دانه های انار را به سالاد خود اضافه کنید تا هم شکلی زیبا بگیرد و هم خوش طعم تر شود.

کلم پیچ

کلم پیچ یکی از اعضای مرسوم خانواده ی کلم هاست. به صورت ساده یا پیچ پیچ وجود دارد و سرشار از فایده است. کلم پیچ حاوی بتا کاروتن، فولات، ویتامین C و فیبر است. کلم پیچ از قوی ترین سبزیجاتیست که حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. یک فنجان کلم پیچ خرد شده حاوی ۱۰ درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه، ۲۴ درصد از فولات مورد نیاز روزانه، ۱۳۴ درصد از ویتامین A و ویتامین C مورد نیاز روزانه و ۵۰۰ درصد از ویتامین K مورد نیاز روزانه ی بدن است. می توانید کلم پیچ را به تنهایی یا به همراه سالاد، غذا و سوپ استفاده کنید.

چغندر

چغندر آن قدر مغذی است که وقتی حرف از سوپرغذاها به میان می آید نمی توان به سادگی از کنارش گذشت. چغندر به طور طبیعی سرشار از ترکیباتی به نام نیترات است که آن ها را دوست دار قلب می کند. نیترات ها با شل کردن رگ های خونی، کاهش سفتی شریانی و افزایش اتساع که به طور بالقوه فشار خون را کاهش می دهد، به بهبود جریان خون کمک می کند. کاهش فشار خون برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته، لازم است. این سبزی ریشه ای، بسیار مقوی است، چون دارای ویتامین B-6 و مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم است. همچنین رنگدانه گیاهی که رنگ غنی و بنفش مایل به زرشکی چغندر را به چغندر می دهد، بتاسیانین است، یک عامل قدرتمند که به سرکوب برخی از انواع سرطان از جمله سرطان مثانه کمک می کند. چغندر را می توانید در سالاد یا به صورت کبابی و آب پز در کنار دیگر سبزیجات میل کنید.

گلابی

گلابی یکی دیگر از میوه های با ارزش فصل پاییز است که سرشار از ویتامین C و فیبر است. گلابی با داشتن ۶ گرم فیبر، فیبر بیشتری نسبت به یک پیمانه کلم پیچ دارد! از کمک به حفظ وزن سالم گرفته تا کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، خوردن فیبر کافی برای یک رژیم غذایی متعادل ضروری است. ویتامین C موجود در گلابی با رادیکال های آزاد (که می توانند سلول های شما تحت تاثیر قرار داده و منجر به بیماری های مزمن شوند) مبارزه می کند. با وجود این که گلابی مقداری قند طبیعی دارد، محتوای فیبر بالای آن تضمین می کند که قند خون شما پس از خوردن آن بالا نمی رود که آن را به یک میان وعده عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می کند. گلابی را می توانید به همراه دارچین میل کنید و یا می توانید از آن کمپوت درست کنید. گلابی میان وعده ای سبک و آب دار است و یک گلابی متوسط دارای ۱۰۰ کالری می باشد. گلابی را نصف کنید و آن را با کمی نمک ، فلفل و روغن زیتون آغشته کنید. سپس آن را روی کباب ‎پز به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بگذارید و بعد آن را با پنیر بز و روغن بالزامیک تفت دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا