سبک زندگی

لطفاً عشقتان را کور نکنید!

در هر رابطۀ عاشقانه‌ای، داشتن مهارت ابراز عشق و احساسات در بیان و رفتار، حرف اول را می‌زند و کیفیت بسیاری از روابط عاطفی به آن بستگی دارد. ما روزانه با بسیاری از احساسات مختلف مثبت و منفی روبه‌رو هستیم؛ احساساتی همچون عشق، محبت، ترحم، نفرت، غم، خشم، شادی و … . مشکل، زمانی پیش می‌آید که ما احساسات خود را به‌طور کامل ابراز نکرده یا بخشی از آن را پنهان کنیم. تفاوتی ندارد که این مسئله در چه رابطه‌ای باشد؛ خواه در روابط زوجین باشد و خواه در رابطۀ والد و فرزند یا روابط دوستانه و خانوادگی؛ درهرصورت اثر مخربی بر پیوند های عاطفی برجا می‌گذارد؛ مثلاً مادری که فکر موفقیت فرزندش در یک امتحان یا مسابقه، خواب و خوراکش را می‌گیرد. اما زمانی که با تنبلی و بی‌توجهی او روبه‌رو می‌شود؛ به‌جای اینکه پرده از نگرانی‌اش که علتی جز احساس محبت زیاد به او ندارد، بردارد؛ فرزندش را سرزنش می‌کند، او را با بقیه مقایسه می‌کند و نیمی از احساس عشق و محبتش را نادیده گرفته و زیر لایه‌ای از احساسات منفی مخفی می‌کند. حالا باید دید این ابراز ناقص یا عدم ابراز، چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

ابزار عشق پنهان

همۀ ما می‌دانیم که عشق و محبت، یکی از ستون‌های محکم برای دوام نهاد خانواده است. این احساس، تا در رفتار و زبانمان بروز نکند همچون رازی سربه‌مهر، در صندوقچۀ قلبمان پنهان می‌ماند و کسی از وجودش باخبر نمی‌شود اما پنهان کردن این احساس، منفعتی دارد و به بهبود روابط ما کمکی می‌کند یا روابط ما را در معرض شکاف عاطفی قرار می‌دهد؟

حال خوبی که بسیاری از ما هنگام شنیدن پیامی محبت‌آمیز پیدا می‌کنیم و در پی آن، انگیزه‌ای که برای ادامه دادن در ما ایجاد می‌شود، قابل توصیف نیست. پس چطور می‌توانیم آن را به بهانه‌های مختلف از یکدیگر به‌خصوص از همسرمان دریغ کنیم؟ پنهان کردن این عشق، چه پیامی را به اطرافیانی که نظاره گران بیرونی ارتباطمان هستند، مخابره می‌کند؟

دایرۀ تنگ

شاید بسیاری از ما در بروز احساسات خصوصی یا همان لایه‌های پنهانی عشق به همسرمان راحت باشیم و میزانی از آن را داشته باشیم، اما به لایه‌های بیرونی که می‌رسیم، متوقف می‌شویم. دلایل زیادی هم برای آن داریم. همان‌طور که برخی برای عدم ابراز کامل آن دلایلی دارند؛ مثلاً گاهی فکر می‌کنیم که نباید کسی جز خودمان و همسرمان از میزان این عشق و علاقه مطلع شود و اصلاً چه نیازی به ابراز بیرونی آن است؟

شاید هم برعکس، تصوری که ما در ابراز عشق، خارج از فضای خانواده داریم، این است که باید با همان صراحت و غلظت، احساسمان را در کلام و رفتارمان بریزیم و به دیگران نشان دهیم، اما داشتن چنین تصور اشتباهی به این دلیل است که ما دایرۀ عشق و محبت را تنگ کرده‌ایم و تنها به چند کلام و رفتار، برچسب عاشقانه زده‌ایم.

لایه‌های عاشقانۀ بیرونی

اگر به زندگی بعضی از افراد عادی اطرافمان که زندگی بادوام و پرنشاطی داشته‌اند، نگاه کنیم، عشق را نه در پس‌واژه‌های شعاری، که جاری در خانه‌شان می‌بینیم. چنین افرادی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه یا حتی در اجتماع با احترام متقابل به یکدیگر در جمع، همراهی و عدم مخالفت صریح با نظر و سلیقۀ یکدیگر، داشتن زبان خوش و استفاده از الفاظ محترمانه در خطاب قرار دادن یکدیگر، بدگویی نکردن از همسر، نظرخواهی از همسر در تصمیم‌گیری‌های مختلف، تعریف و تمجید از ویژگی‌های مثبت یکدیگر نزد دیگران و عدم بازگو کردن عیب‌ها و نقص‌ها، عدم سرکوفت و مقایسۀ همسر خود با همسر دیگران، ابراز رضایت زبانی از داشتن چنین همسری و تشکر و قدردانی از زحمات همسر در مناسبت‌ها ، لایه‌های بیرونی یک رابطۀ عاشقانه را به نمایش می‌گذارند.

منفعتی که از ابراز عشق و علاقه می‌بریم:

سلامت روانی فرزند

فرزندانمان بیشتر از اینکه بشنوند، می‌بینند. آن ها نحوۀ تعامل ما را به‌عنوان والدینشان، زیر ذره‌بین می‌گذارند و میزان عشق و علاقه ما را درمی‌یابند. اگر فرزندان در محیطی آرام و پر از عشق و محبت بزرگ شوند که در آن هیچ منعی برای ابراز احساسات نداریم، علاقه و محبت‌هایمان را مخفی نمی‌کنیم و همۀ آن‌ها را سخاوتمندانه به هم می‌بخشیم، با عواطف و احساسات سالم‌تری رشد می‌کنند.

صمیمیت و دلبستگی

ابراز عشق و علاقه به همسر، علاوه بر تقویت صمیمیت، به ما اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهد، احساس امنیت و اهمیت داشتن ایجاد می‌کند و پایه‌های زندگی را محکم‌تر می‌کند.

محبوبیت و عدم مداخله

هر قدر نزد دیگران تصویر زیبا از روابط خود و همسرمان ترسیم کنیم، محبوبیت بیشتری نزدشان پیدا می‌کنیم و پیام عدم مداخله و دلسوزی مخرب را به آن‌ها مخابره می‌کنیم. با یک بازنگری نسبت به مقولۀ لایه‌های بیرونی ابراز عشق و محبت، می توانیم زندگی را شیرین‌تر و آرامش را نزدیک‌تر کنیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا